Offshore Heavy Transport (OHT) to preferowany dostawca instalacji fundamentów na największej na świecie morskiej farmie wiatrowej Dogger Bank na Morzu Północnym. W pracę przy tym projekcie zostanie zaangażowany nowy statek Alfa Lift zaprojektowany specjalnie dla rynku morskiej energii wiatrowej przez Ulstein Design & Solutions BV (UDSBV) i budowany obecnie w stoczni China Merchants Heavy Industry (CMHI) w Jiangsu.
Alfa Lift to dźwigowiec i zarazem ciężarowiec wpływny do instalacji morskich turbin wiatrowych (głównie ich fundamentów różnego rodzaju) opracowany przez UDSVB dla Offshore Heavy Transport. Jego pierwotna koncepcja powstała w 2015 roku, opracowana przez Ulstein Design & Solutions BV (UDSBV) z Holandii w ścisłej współpracy z armatorem. Pierwszy statek (z opcją kontraktową obejmującą do trzech dalszych jednostek) zamówiono w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry (CMHI). Ma być wprowadzony do eksploatacji w 2021 roku. Będzie to największy i najwydajniejszy na świecie, budowany pod indywidualne zamówienie, statek do instalacji fundamentów wiatrowych, wyposażony w najnowocześniejszy żuraw o unosie 3000 ton dostarczony przez Liebherr (z jego zakładu w Rostocku) i dysponujący przestrzenią pokładu ponad 12 300 metrów.
Fundamenty zostaną przetransportowane około 130 km od północno-wschodniego wybrzeża Anglii, i zainstalowane na wodach o głębokości do 35 metrów. Statek o długości 216 metrów i nośności 48 000 ton załaduje jednocześnie 10 monopali (monopile - fundament z podstawą betonową lub stalową, który jest odpowiednio wwiercany lub wbijany w dno morskie) "XXL" o masie po 2000 t z cylindrami łącznikowymi (transition pieces) / konstrukcjami przejściowymi do wież wiatrowych pod spodziewane największe turbiny wiatrowe.
Monopale, które zostaną zainstalowane na farmie Dogger Bank, będą jednymi z największych, jakie kiedykolwiek użyto do budowy morskiej farmy wiatrowej. – Potrzebowaliśmy statku, który umożliwi nam zrealizować projekt w najbezpieczniejszy i najbardziej efektywny sposób. Możliwości Alfa Lift oferują nam to rozwiązanie i cieszymy się na współpracę z firmą - powiedział Steve Wilson, dyrektor projektu Dogger Bank Wind Farms.
Paul Cooley, dyrektor SSE Renewables ds. projektów inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej dodał, że Dogger Bank toruje drogę dla rozwoju morskich farm wiatrowych, nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale na całym świecie, wykorzystując jedne z najbardziej innowacyjnych i efektywnych technologii dostępnych na rynku, takie jak statek Alfa Lift.
Przewiduje się, że transport i montaż monopali i cylindrów łącznikowych zostanie przeprowadzony w latach 2022-2024.
O Dogger Bank Offshore Wind Farms
Zgodę na wykonanie projektu, który ma powstać na Morzu Północnym, około 130 km od wybrzeża Yorkshire, wydano w 2015 roku. Głębokość wody na tym terenie waha się od 20 m do 35 m.
Każdy wiatrak o mocy 1,2 GW będzie w stanie zasilić 1,5 mln domów. Łącznie, projekty mogą pokryć około 5% szacowanej produkcji energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii. Oczekuje się, że już w 2023 r. morskie farmy wiatrowe rozpoczną swoją pracę.
Każdy wiatrak o mocy 1,2 GW będzie w stanie zasilić 1,5 mln domów
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.