W sobotę, 6 kwietnia, po południu, po długim rejsie z Korei, ze 160-osobową załogą na pokładzie, do bazy offshore CCB (Coast Center Base AS) w Ågotnes dotarła nowa platforma wiertnicza Deepsea Nordkapp należąca do Odfjell Drilling, która pracować ma także dla PGNiG.
Baza CCB w Ågotnes położona jest niedaleko Bergen (ok. 30 minut drogi od centrum miasta). Najnowsza platforma Odfjella, która właśnie tam dotarła, określana jest w branżowych mediach norweskich jako "super-rig" (super-platforma), a to ze względu na pokaźne rozmiary obiektu, jak i jego wyśrubowaną specyfikację i zaawansowanie techniczne.
Jesienią rozpocząć się ma wiercenie otworu poszukiwawczego na prospekcie Shrek w obrębie koncesji PL838. Dla Grupy PGNiG będzie to pierwszy odwiert realizowany w roli operatora na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Dlatego to PGNiG wynajmie półzanurzalną platformę wiertniczą Deepsea Nordkapp od jej obecnego dysponenta - Aker BP, który z kolei długookresowo "czarteruje" ją (na mocy tzw. drilling contract) od właściciela.
Czytaj także: PGNiG wynajmie nową platformę półzanurzalną do wierceń na Morzu Norweskim
Po podróży z Korei, rozpoczętej 10 stycznia, mobilna jednostka wiertnicza offshore (mobile offshore drilling unit - MODU) o nazwie Deepsea Nordkap przejdzie w Ågotnes przynajmniej trzytygodniowy cykl przygotowań do realizacji pierwszych zadań, czyli tzw. mobilizację, w ramach której m.in. instalowane będzie wyposażenie podwykonawców i partnerów Aker BP.
Platforma przejdzie też kolejne inspekcje norweskiego Urzędu Bezpieczeństwa Przemysłu Naftowego (PSA - Petroleum Safety Authority / PTIL - Petroleumstilsynet).
Budowa i wyposażanie platformy były ukończone w około 70-procentach, kiedy kontrakt na jej budowę został "przejęty" przez obecnego właściciela - Odfjell Drilling. Platforma budowana była początkowo pod nazwą Stena Midmax na zamówienie Stena Drilling. Jednak szwedzki kontraktor wiertniczy offshore zerwał kontrakt z powodu opóźnień w budowie.
Odfjell nieco zmodyfikował projekt, w końcowej fazie prac w stoczni koreańskiej, dostosowując platformę do własnej filozofii i standardów eksploatacji MODU oraz własnego sposobu prowadzenia prac wiertniczych.
Deepsea Nordkap, to - jak zapewnia armator - duża, mocna, stabilna platforma zbudowana na norweskie warunki. Platforma dostosowana jest także do pracy w warunkach zimowych (winterized), dzięki czemu będzie mogła operować także w zimie na Morzu Barentsa przy temperaturach do −20 °C.
Zakup, będącej w budowie, platformy Stena Midmax przez Odfjell Drilling od stoczni Samsung Heavy Industries (po uprzednim porzuceniu przez Stenę), za ok. 4 miliardy koron norweskich, ujawniono rok temu.
Odfjell szybko znalazł dla niej zatrudnienie. Pozyskał od Aker BP kontrakt na wykorzystanie platformy przez okres dwóch lat (o wartości ok. 2 mld NOK, przy stawce dobowej minimum 325 000 USD) uzupełniony o opcje na dwa kolejne roczne okresy.
Deepsea Nordkapp to pozycjonowana dynamicznie platforma półzanurzalna 6. generacji przystosowana do eksploatacji w ciężkich i zimowych warunkach pogodowych, zbudowana według ulepszonego projektu Moss CS 60E design autorstwa Moss Maritime - firmy projektowo-konsultingowej wywodzącej się z (nieistniejącej od dawna) stoczni norweskiej - tej samej, która opracowała szeroko rozpowszechniony (do lat 90-tych minionego wieku - najpopularniejszy, później zdetronizowany przez zbiorniki membranowe GTT), stosowany (w nowych, zmodyfikowanych, ulepszonych wersjach) do dzisiaj, system kulistych kriogenicznych zbiorników ładunkowych dla gazowców LNG.
System wiertniczy na platformie Stena Midmax (obecnie Deepsea Nordkapp):
Platforma jest wyposażona do kotwiczenia ze wspomaganiem przez pędniki (ATA mooring) na akwenach o głębokości 100 do 500 m i może dokonywać wierceń w trybie pozycjonowania dynamicznego na akwenach głębokich na 300 do 2000 m.
Platforma ma pokład roboczy o dużej powierzchni i osiągi oraz unosy (DOR) umożliwiające efektywne wiercenia i przygotowanie odwiertów do eksploatacji (wydobycia).
Unos (DOR) wiertni wynosi 1250 ton. Wiertnię wyposażono w system wyciągu wiertniczego typu "dual drawwork" (z podwójnym systemem wciągarek), podobnie jak na niektórych innych platformach Odfjella (Deepsea Atlantic / Stavanger / Aberdeen). Zapewnia to szybkie, redundantne operacje podnoszenia i manipulowania sprzętem wiertniczym (m.in. rurami wiertniczymi) i redundantną aktywną kompensację nurzania.
Duże unosy i pojemności pokładu i zbiorników na płyn / płuczkę wiertniczą, solankę i olej bazowy umożliwiają rzadsze dostawy (mniej kursów statków zaopatrzeniowych - PSV).
Platformę zbudowano zgodnie z wymogami towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (przepisy DNV), a także NMD (Norweskiego Dyrektoriatu Naftowego) i PSA oraz UK HSE.
PBS
Fot, Rys.: Odfjell, inni operatorzy, Moss Maritime
Platforma półzanurzalna Deepsea Nordkapp - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9701621
państwo bandery - Bermudy
armator (właściciel) i armator zarządzający / operator techniczny - Odfjell Drilling AS
obecny operator komercyjny - Aker BP
stoczniowy nr budowy - 2097 (zwodowana jako Stena Midmax)
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje, Korea
przekazanie przez stocznię - 07 stycznia 2019 r.
wodowanie - 28 listopada 2015 r.
położenie stępki - 23 marca 2015 r.
zamówienie - 26 czerwca 2013 r.
projekt - Moss CS 60E (E - wersja ulepszona / enhanced), Norwegia
jednostki siostrzane - Transocean Norge, West Mira
długość całkowita - 123,00 m
długość między pionami - 117,66 m
długość rejestrowa - 122,56 m
szerokość maksymalna - 79,04 m
szerokość konstrukcyjna - 77,76 m
zanurzenie - 23,50 m
wysokość boczna - 56,15 m
tonaż pojemnościowy brutto - 45 612
tonaż pojemnościowy netto - 13 684
nośność - 62 681 t
pojemność zbiorników balastowych - 29 662 m³
zmienne obciążenie pokładu - 7500 t
prędkość eksploatacyjna - 8,00 w.
napęd główny - 6 prądnic - każda napędzana silnikiem wysokoprężnym, sześć pędników azymutalnych z silnikami elektrycznymi
łączna moc napędu głównego - 28 800 kW (39 156 KM)
silniki napędu głównego - 6 × Wartsila 16V32E (4-suwowe, 16-cylindrowe, w układzie V, o mocy 4800 kW / 6526 KM - każdy)
wyposażenie: kotły - Clayton Industries, pędniki - Rolls Royce
maksymalna głębokość akwenu wierceń - 3048 m
maksymalna głębokość odwiertu - 12 200 m
system kotwiczenia - 10-punktowy, łańcuch kalibru 84 mm
siła podnoszenia / DOR wiertni - 1250 t
wyciąg wiertniczy (drawworks) - dual AHD
pompy płuczki wiertniczej - 4 × NOV FC 2200 7500 psi
głowica obrotowa z napędem / "napęd wiertła" (topdrive) - NOV TDX 1250
głowica przeciwwybuchowa (BOP) - Cameron 15K 5 ram
miejsca dla załogi - 150
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy - (+) 1A1 Column-stabilised Drilling unit (N) BIS Clean Crane-offshore (N) DRILL (N) DYNPOS (AUTRO) E0 F (A, M) HELDK (S, H, N) Ice (1A, T) Recyclable,
klasa lodowa - FS Ice Class 1A
Poniżej zdjęcia i wizualizacje Deepsea Nordkap i innych platform zbudowanych w oparciu o projekty bazujące na wyjściowym / standardowym Moss CS 60:
Czasami moze lepiej nie tlumaczyc z angielskiego Myle ze wiele osob ktore tu czytaja zna ten jezyk
I bylo by mlo jak by sie autor tego nieszczesneg artykulu podpisal. Zaden wstyd sie przyznac do bycia dziennikarzem i braku znajomosci jezyka
BOP - prewenter (głowica przeciwwybuchowa)
Jakby kazdy" normalny" kraj dbal o to zeby na "jego statku" pracowali ludzie z jego kraju to bys bracie plywal... nie wiem gdzie moze na Onyxie z Gdanska do Helu.
A co do BOP to co to znaczy blowout?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.