Z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA do służby na morzu wrócił - jako wielozadaniowy serwisowiec (OSV - offshore support vessel) - były zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) Sylur. Po modernizacji Sylur może pełnić rolę jednostki serwisowej, zaopatrzeniowej, ratowniczej, badawczej lub specjalistycznej - nie tylko przy pracach związanych z obsługą platform na Bałtyku, ale również przy instalacjach hydrotechnicznych takich, jak rurociągi czy farmy wiatrowe.
– Jako jednostka wielozadaniowa Sylur ma zwiększone możliwości działania. Co więcej wykorzystanie jednego statku obniża koszty eksploatacyjne oraz pozwala na realizowanie prac geotechnicznych bez utraty podstawowej funkcjonalności, czyli świadczenia usług zaopatrzenia naszych platform - mówi Marcin Trzciński, prezes zarządu spółki Miliana, armatora z grupy kapitałowej Lotos Petrobaltic. – Dzięki nowatorskim rozwiązaniom znacznie skrócono czas przystosowania jednostki do wykonywania konkretnych prac na morzu. Całe wyposażenie znajdujące się w tej chwili na pokładzie jest w pełni demontowalne. Niewielkim nakładem sił i środków możemy szybko przystosować jednostkę do pełnienia określonych zadań. To wszystko pozwoli nam na oferowanie szerokiego wachlarza usług również dla podmiotów zewnętrznych.
Sylur został zbudowany w 2003 roku w norweskiej stoczni Simek, ma 71,9 m długości, 16,03 m szerokości, a jego zanurzenie (z ładunkiem) wynosi 5,91 m. Nośność jednostki to 3 292 t.
Czytaj także: PSV Sylur - nowy nabytek we flocie Lotos Petrobaltic
Statek jest wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2, co umożliwia mu wykonywanie wielu precyzyjnych prac. Zamontowano na nim także 4 stery strumieniowe, po dwa na dziobie i rufie, o mocy ponad 500 kW każdy. Specjalny system umożliwia mu także utrzymanie stałej pozycji podczas przeładunków.
Warto pamiętać, że cała infrastruktura morska eksploatowanych przez Lotos Petrobaltic złóż B3 i B8 została wykonana z wykorzystaniem własnych statków. One też zapewniają obsługę logistyczną platform pracujących na tych polach naftowych. Dlatego przy zakupie Sylura w 2016 r. istotne było, aby nowa jednostka mogła wykonywać większość zadań dwóch eksploatowanych wcześniej statków: Granit oraz jednostki do badań geotechnicznych St. Barbara.
Po przebudowach w 2017 r. i podczas remontu klasowego oraz przebudowy przeprowadzonej latem 2018 r., podstawowe funkcje Sylura zostały wzbogacone m.in. o możliwość prac geotechnicznych, układania elastycznych rurociągów podwodnych z użyciem mobilnego systemu rolkowego (MSR-1). Wbudowany w trakcie stoczniowej modernizacji moonpool (rodzaj studni w kadłubie) pozwala na prowadzenie wierceń w dnie morskim. Zbudowany, demontowalny pokład górny przystosowany został do montażu urządzeń wspomagających prace badawcze oraz do montażu systemu RANA AF-2 do obsługi głębokich nurkowań saturowanych. W przyszłości poprzez moonpool będzie można obsługiwać zdalnie sterowany roboczy pojazd podwodny (WROV) oraz różne rodzaje systemów nurkowych. Projekt przebudowy został prowadzony w taki sposób, aby statek nie stracił podstawowej swej funkcji, czyli zaopatrzenia platform. Demontowane wyposażenie dodatkowe (pokłady górne, wiertnia, kontenery wyposażone w agregaty zasilające, bramownica i inne) zostały zamontowane za pomocą śrub, umożliwiając przywrócenie pełnej dostępności do pokładu ładunkowego.
Podstawowe funkcje Sylura przed przebudową:
• zaopatrzenie platform w materiały wiertnicze, sprzęt i urządzenia, materiały sypkie, płuczkę wiertniczą, prowiant, wodę oraz paliwo
• odbiór zaolejonych wód złożowych wyseparowanych na zbiornikowcach z ładunku ropy
• przewóz osób oraz serwisów specjalistycznych
• dyżur ratowniczy przy platformach
• udział w akcjach ratowniczych na morzu
Po wykonanej w 2017 roku przebudowie przy nabrzeżu Lotos Petrobaltic jednostka uzyskała możliwość układania rurociągów podwodnych z użyciem mobilnego systemu rolkowego (MSR-1). Następnie, zgodnie przy okazji pobytu w stoczni dla odnowienia klasy statku wykonano kolejne przebudowy dające możliwość realizacji następujących prac geotechnicznych:
• wiercenie otworów geologiczno-inżynierskich
• wykonywanie badań in-situ za pomocą zaburtowej sondy statycznej Ronson
• pobór prób gruntu za pomocą sondy wibracyjnej VKG- 6
• wiercenie otworów z zastosowaniem penetrometru otworowego Wison (CPTU otworowe)
Ponadto będzie możliwość przystosowania statku do:
• posadowienia systemu RANA AF-2 do obsługi, przez uzyskany w trakcie przebudowy stoczniowej moonpool, głębokich (do 80 m) nurkowań saturowanych
• obsługi i operowania przez moonpool roboczego pojazdu podwodnego (ROV).
Lotos Petrobaltic (poprzednio WOPN Petrobaltic i Petrobaltic SA) od blisko 40-tu lat samodzielnie prowadzi pełną obsługę logistyczną, zarówno morską jak i lotniczą, własnych platform wiertniczych i eksploatacyjnych pracujących na obszarze Morza Bałtyckiego.
W tym okresie firma zdobyła wystarczające doświadczenie a także dysponuje odpowiednim zapleczem i środkami technicznymi oraz odpowiednią kadrą mogącą zapewnić pełną, bezpieczną i odpowiadającą międzynarodowym standardom obsługę morskich platform poczynając od wykonania badań pod posadowienie platform, poprzez obsługę logistyczną wierceń, aż po budowę infrastruktury podwodnej i jej konserwację.
Cała istniejąca w morzu infrastruktura na eksploatowanych obecnie przez LOTOS Petrobaltic na złożach B3 i B8 wykonana została z wykorzystaniem własnych statków. Wynajęcie specjalistycznych jednostek z rynku frachtowego do realizacji zadań nie byłoby optymalne dla skali działania LOTOS Petrobaltic.
rel (Lotos Petrobaltic)
Więcej o ostatniej modernizacji Sylura w Remontowej SA dowiedzieć się można z artykułu we wrześniowym wydaniu miesięcznika "Polska na Morzu".