Północnoirlandzka stocznia i producent morskich konstrukcji stalowych Harland and Wolff (H&W) została wybrana jako dostawca specjalnych konstrukcji przez ST³ Offshore (z zakładem w Szczecinie) - producenta wieżowych fundamentów dla turbin wiatrowych na farmę offshore koncernu energetycznego DONG Energy - Borkum Riffgrund 2 na Morzu Północnym.
Na składającej się z 56 turbin farmie wiatrowej zastosowane będą dwa rodzaje stalowych fundamentów wież: tzw. "płaszczowe" wieże kratownicowe na fundamentowych kotwicach ssących (suction bucket jackets) i monopale (monopile - fundament z podstawą betonową lub stalową, który jest odpowiednio wwiercany lub wbijany w dno morskie).
Relatywnie nowe (przynajmniej w sektorze offshore wind, bo w branży oil&gas stosowane są już od początku lat 80-tych) rozwiązanie z zakotwieniem fundamentu przez cylindry ssące to trójnożna wieża kratownicowa z każdą z nóg stojącą na wielkim "kuble" ssącym (suction bucket) w postaci otwartego od dołu cylindra. Fundamenty z podciśnieniowymi cylindrami kotwiącymi nazywane są też czasami fundamentami kesonowymi.
ST³ Offshore, jeden z wiodących europejskich producentów stalowych fundamentów dla sektora offshore wind, wyprodukować ma 20 takich wież z zakotwieniem "przyssawkowym" dla morskiej farmy wiatrowej Borkum Riffgrund 2. Do każdej z takich wież potrzebne są trzy cylindry kotwiące. Stocznia H&W (Harland & Wolff) z Belfastu, znana głównie z budowy transatlantyka Titanic, wyprodukuje i dostarczy do fabryki w Szczenie - jak to określono w oficjalnym komunikacie - "znaczącą liczbę" cylindrów ssących (suction buckets), utrzymując w Belfaście do 80 miejsc pracy.
"Kubły" kotwic ssących wyprodukowane przez H&W zostaną wyeksportowane do nowoczesnego zakładu produkcyjnego ST³ w Szczecinie, gdzie zostaną zmontowane z wieżami kratownicowymi w fundamenty gotowe do instalacji na akwenie German Bight (Deutsche Bucht) na Morzu Północnym w roku 2018.
Cylindry kotwic ssących, będące podstawami płaszczowej wieży kratownicowej jako fundamentu dla wieży wiatrowej, jak i metodę ich osadzania w dnie morskim, opracowane przez DONG Energy, pokazano na zamieszczonej poniżej animacji.
Minister Handlu Zagranicznego (Minister of State for Trade and Investment) Wielkiej Brytanii, Greg Hands, powiedział dość górnolotnie o zleceniu dotyczącym w zasadzie nie najbardziej w świecie skomplikowanych konstrukcjach stalowych: "Ten kontrakt o wartości wielu milionów funtów stanowi czynnik pobudzający wysoko-kwalifikowanych miejsc pracy w produkcji dla Irlandii Północnej i ilustruje przewodnictwo Wielkiej Brytanii w branży offshore wind. Innowacyjne projektowanie i kompetencje Harland and Wolff umożliwiają realizację takich przedsięwzięć w sektorze energii odnawialnej, jak farma wiatrowa Borkum Riffgrund 2, pozwalając się włączać brytyjskiej produkcji eksportowej w opanowanie zmian klimatycznych na świecie".
Z kolei Jonathan Guest, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Harland and Wolff, powiedział: "H&W jest bardzo zadowolona z udziału w projekcie Borkum Riffgrund 2, kontynuując wsparcie produkcyjnych miejsc pracy w Belfaście i przyczyniając się do wzmacniania brytyjskiego eksportu. Zależy nam na utrzymaniu kwalifikacji i kompetencji produkcyjnych w Irlandii Północnej i takie projekty jak ten pozwalają nam na rozwijanie naszych możliwości oraz podtrzymywanie lokalnej sieci kooperacyjnej."
Harland & Wolff budowała już wcześniej ssące cylindry kotwiące - np. w ramach wykonywanych w tej stoczni całych fundamentów typu Mono Bucket.
Norman Skillen, dyrektor zarządzający ST³ Offshore UK Ltd, dodał: "ST³ Offshore nadal widzi przyszłościowe możliwości dla brytyjskiego łańcucha dostaw dla sektora offshore wind i jesteśmy zadowoleni, że H&W może grać znaczącą aktywną rolę w konkurencyjnej produkcji na rzecz projektu Borkum Riffgrund 2."
Farma wiatrowa Borkum Riffgrund 2, o łącznej zaplanowanej mocy 450 MW, położona obok Borkum Riffgrund 1, znajduje się w odległości 54 km od wybrzeża Dolnej Saksonii. Składać się będzie na nią 56 wież wiatrowych z turbinami MHI Vestas o mocy 8 MW każda. Morska farma wiatrowa Borkum Riffgrund 2 ma być gotowa do pracy w 2019 roku.
Większościowy kapitał zakładu produkcji fundamentów morskich wież wiatrowych w Szczecinie pochodzi z Niemiec. Europoles Renewables GmbH - spółka należąca do monachijskiej Grupy VTC, jest większościowym udziałowcem ST³ Offshore (62,5%). Polskim partnerem w spółce jest Mars FIZ.
Stocznia Harland and Wolff nie tylko stała się sławna za sprawą budowy transatlantyka Titanic, ale w jego czasach i jeszcze długo potem była jedną z najważniejszych i największych stoczni Wielkiej Brytanii. Powstała w 1861 roku, została znacjonalizowana w 1977 i ponownie sprywatyzowana w 1989. Niestety, jak wiele stoczni w Zachodniej Europie, uległa dalekowschodniej konkurencji i od końca lat 70-tych przeżywała problemy, zmiany właścicieli i kolejne restrukturyzacje. Od lat 80-tych budowała też coraz mniej statków (ostatni handlowy przekazała w 2003 roku - był to ro-ro Anvil Point przystosowany do funkcji transportowca sprzętu wojskowego, zbudowany według projektu niemieckiej stoczni FSG; od roku 2000 zbudowała tylko dwa statki ro-ro oraz jeden statek wiertniczy).
Od przełomu lat 80- i 90-tych minionego roku stocznia z Belfastu kontrolowana jest przez grupę kapitałową norweskiego magnata żeglugowego i przemysłowego Thomasa Fredrika Olsena, znanego też jako Fred Olsen. Obecnie należy do Fred. Olsen Energy. W ostatnich kilkunastu latach zajmowała się głównie remontami i przebudowami statków i jednostek offshore, budową platform i innych konstrukcji offshore, a niedawno weszła na rynek morskiej energii odnawialnej.
rel (H&W), PBS
The Suction Bucket Jacket meets future challenges:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.