Offshore

W niedzielę, 8 grudnia, z gdyńskiego portu, po postoju technicznym, wyruszył na realizację kolejnej serii badań geofizycznych zleconych przez Lotos Petrobaltic, statek sejsmiczny Oceanic Challenger. Kontynuuje on pracę na rzecz Petrobalticu rozpoczętą przez jednostkę badawczą Polar Duke.

Przypomnijmy, że statek badawczy Polar Duke rozpoczął w październiku badania sejsmiczne 3D na obszarze koncesji poszukiwawczo-rozpoznawczej Gaz Południe należącej do spółki Lotos Petrobaltic SA. Na koncesji tej znajdują się akumulacje gazu ziemnego B21 i B16, potwierdzone otworami poszukiwawczymi. Badania mają na celu dokładne rozpoznanie tych obiektów, w stopniu pozwalającym na zaplanowanie kolejnych otworów i udokumentowanie zasobów. - Dzięki tym badaniom zdobędziemy pełniejszą wiedzę na temat potencjalnych zasobów węglowodorów na obszarze naszych koncesji - mówił przy okazji rozpoczęcia badań przez statek Polar Duke, Marek Brzozowski, dyrektor ds. poszukiwań w Lotos Petrobalticu.

- Wchodzimy w okres bardzo intensywnych prac rozpoznawczych, które przyspieszą realizację strategii Lotos w obszarze wydobycia - podkreślił Zbigniew Paszkowicz, szef segmentu poszukiwań i wydobycia Grupy Kapitałowej Lotos, prezes Zarządu Lotos Petrobalticu. - To priorytetowy obszar w strategii rozwoju Lotosu do roku 2015. W ramach programu "Efektywność i Rozwój" głównym obszarem działań spółki Lotos Petrobaltic będzie Morze Bałtyckie. Chcemy w pełni wykorzystać jego potencjał i zasoby węglowodorów, które znajdują się pod dnem morza w polskiej strefie ekonomicznej.

Po zakończeniu prac na koncesji Gaz Południe statek Polar Duke przepłyną na koncesję Gaz Północ, by wykonać badania sejsmiczne 3D na gazowych złożach B4 i B6 należących do Baltic Gas - spółki Lotos Petrobalticu i CalEnergy Resources Poland. Celem badań jest jeszcze dokładniejsze rozpoznanie zasobów tych złóż, co umożliwi wykonanie otworów eksploatacyjnych w optymalnych lokalizacjach. 
Łączna powierzchnia badań sejsmicznych na koncesjach Gaz Południe i Gaz Północ wynosi 490 km kw.

Polar Duke, który rozpoczął badania na koncesjach Gaz Południe i Gaz Północ na początku października, to nowoczesny, dobrze wyposażony statek sejsmiczny, oddany do eksploatacji w 2010 roku. Pracuje dla światowej firmy Dolphin Geophysical, której specjaliści wykonują polowe badania sejsmiczne na tych koncesjach.

W tym roku na zlecenie Lotos Petrobaltic przeprowadzone są również badania sejsmiczne obiektów perspektywicznych położonych na obszarze koncesji Łeba i Rozewie, oraz Sambia Wschód i Sambia Zachód. Zakres prac obejmie łącznie 383 km kw. sejsmiki 3D i 400 km kw. sejsmiki 2D.

W międzyczasie statek sejsmiczny Polar Duke udał się na Morze Śródziemne, gdzie prowadzi obecnie badania u wybrzeży Izraela. Natomiast dla realizacji dalszych zleceń Petrobalticu sprowadzono statek Oceanic Challenger, który rozpoczął badania nieopodal polskiego wybrzeża po wizycie w gdańskim porcie pod koniec listopada, kiedy to zabrał na pokład ekipę pracowników firmy Lotos Petrobaltic, uczestniczących w badaniach dna Bałtyku w ramach poszukiwań złóż gazu i ropy naftowej w okolicach Rozewia. Statek po przerwie spowodowanej przez huragan Xaver i postoju technicznym (m.in. dla uzupełnienia zapasów paliwa) w Gdyni prowadzi teraz prace na koncesjach Łeba i Rozewie, gdzie będzie pracował (o ile pogoda nie przeszkodzi) prawdopodobnie przez ok. 10-12 dni. Przez kolejne 12-14 dni pracować ma dla Lotos Petrobaltic w obrzasze koncesji Sambia W i Sambia E.

Oceanic Challenger to jednostka zbudowana w 2000 roku, jako OSV, przebudowana na statek sejsmiczny w Måløy (Norwegia) w roku 2006. Statek, klasyfikowany przez DNV, eksploatowany w barwach CGG Veritas charakteryzuje się długością całkowitą 90,30 m, szerokością 18,80 m, zanurzeniem 7,40 m, tonażem pojemnościowym brutto 7127, nośnością 5197 t oraz mocą napędu głównego 2 x 5300 kW i prędkością podróżną (nie w trybie roboczym) - 15 węzłów.posiada lądowisko dla śmigłowców wielkości Sikorsky S-92A i 60 miejsc dla załogi i pracowników klientaObsługuje do 12 streamer'ów (kabli z czujnikami do odbioru sygnałów akustycznych) o długości 8 km (w trybie roboczym statek sejsmiczny holuje te kable za rufą).

Warto przypomnieć, że LOTOS Petrobaltic prowadzi jednocześnie intensywne prace związane z zagospodarowaniem bałtyckiego złoża ropy B8. Pierwsza ropa ma popłynąć z centrum produkcyjnego na tym złożu w roku 2015.

rel (Lotos Petrobaltic), Media4Sea

Fot.: Media4Sea

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter