Artykuły

Południowokoreańska grupa stoczniowa Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) podpisała kontrakt na budowę dwóch pływających magazynów i stacji przeładunkowych (FSU) LNG o ładowności 360 000 m³ każda dla rosyjskiego producenta LNG - firmy Novatek. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 740 mln dolarów.

DSME poinformowała, że spodziewa się dostarczyć dwie jednostki magazynowo-przeładunkowe LNG do końca 2022 roku.

Pod koniec drugiej dekady maja ujawniono, że południowokoreańska stocznia DSME (Daweoo) i japoński armator MOL (Mitsui OSK Lines) wstępnie porozumiały się co do budowy serii wielkich (o ładowności po 360 000 m³) pływających magazynów skroplonego gazu ziemnego (LNG FSU) i spodziewane było rychłe podpisanie wiążącego kontraktu w tej sprawie na dwie jednostki + dwie w opcjach kontraktowych, do czego właśnie doszło.

Jednostki te będą służyć jako huby przeładunkowe Novateka stacjonujące w rejonach Murmańska na zachodzie i Kamczatki na wschodzie. Pozwoliłoby to na używanie floty drogich w eksploatacji, przystosowanych do żeglugi w warunkach polarnych, gazowców LNG typu Arc7 wyłącznie na wodach Północnej Drogi Morskiej, do czego zostały zaprojektowane.

Byłyby to największe jednostki LNG FSU. Każda posiadałaby sześć zbiorników membranowych.

Gaz dostarczony z instalacji wydobywczych i skraplających w różnych lokalizacjach na północy Rosji (początkowo głównie z projektów wydobywczych Jamał LNG i Arctic 2) przez zbiornikowce-lodołamacze w rodzaju Arc7 zmagazynowany na planowanych jednostkach FSU będą następnie przeładowywany na "zwykłe" (nie posiadające tak wysokiej klasy lodowej) gazowce, którymi byłby dystrybuowany na całym świecie poza wodami mocno zalodzonymi.

Dotychczas transfery ładunków z dalekiej północy Rosji, z gazowców Arc7 na "zwykłe", odbywały się np. w pobliżu Honningsvag w północnej Norwegii. Gazowce Arc7 zapuszczały się czasem do terminali w Europie, np. do Rotterdamu. Planowane jest jednak przeniesienie operacji przeładunków ship-to-ship na wody rosyjskie, koło wyspy Kildin.

Nowe węzły przeładunkowe oparte na zamówionych w DSME FSU znacząco obniżą koszty transportu i skrócą czas przewozu ładunków Arctic LNG do Europy i Azji.

Dotychczas zbudowane gazowce Arc7, w liczbie 15, obsługujące instalację skraplającą i terminal Yamal LNG Novateka, powstały również w stoczni DSME.

Nowa umowa na duże FSU pomoże stoczni w obliczu pandemii COVID-19, która zakłóciła rynek i spowodowała opóźnienia w realizacji kilku dużych projektów. Koreańscy stoczniowcy zauważyli znaczny spadek zamówień w tym roku z powodu wstrzymania zamówień - światowe zapotrzebowanie na energię wzrosło, a ceny ropy osiągnęły rekordowo niski poziom.

AL, PBS, z mediów

Fot.: Sovcomflot

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter