Prawidłowe oświetlenie łodzi do żeglugi śródlądowej i morskiej to nie tylko wygoda użytkowników, ale też konieczność wpływająca na bezpieczeństwo wszystkich jednostek znajdujących się w ramach danego akwenu. Warto zatem zadbać o to, by zapewnić sobie zarówno właściwe lampy we wnętrzach, jak i (co szczególnie ważne) spełniające wymagania i normy oświetlenie nawigacyjne.
Jakie lampy muszą znaleźć się na małych i nieco większych jednostkach? O czym trzeba pamiętać, by dobrze je zamontować? O tym przeczytacie poniżej.
Lampy kajutowe – najważniejsze informacje
Jak wybrać dobre oświetlenie kajutowe? Warto stawiać na produkty trwałe, wykonane z materiałów odpornych na zniszczenia i korozję. Zazwyczaj są to modele z metali (stal nierdzewna, aluminium), szkła lub tworzyw sztucznych. Ważne, aby każda oprawka odznaczała się wysoką wodoszczelnością (dobór produktów o wysokim współczynniku ochrony IP).
Do najchętniej wybieranych rozwiązań zaliczają się lampy ścienne i sufitowe (kinkiety, plafony), których spory wybór oferuje na przykład sklep z lampami: LightPlus Najlepiej stawiać na warianty o prostej, technicznej budowie – nie zajmują zbyt wiele ograniczonego miejsca w kajucie, są proste do utrzymania w czystości i wygodne w użytkowaniu. Oprócz standardowych lamp bardzo przydatne bywają taśmy LED – do montażu na meblach, ścianach i podłogach.
Zapewniają wygodne oświetlenie ogólne i uzupełniające, podświetlają wnętrza oraz poprawiają wygodę przemieszczania się wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych na łodzi. To większa swoboda i bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników.
Oświetlenie nawigacyjne – rodzaje lamp nawigacyjnych
O ile zastosowanie lamp kajutowych ma fundamentalne znaczenie dla osób przebywających na konkretnej łodzi, o tyle właściwie dobrane oświetlenie zewnętrze, a zwłaszcza oświetlenie nawigacyjne wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników danego akwenu. Lampy montowane na pokładzie statku muszą być oczywiście bardzo trwałe i odporne na niszczycielskie czynniki zewnętrzne – a zwłaszcza na zachlapanie wodą czy opady atmosferyczne.
To, jakich lamp nawigacyjnych używać, precyzyjnie reguluje Rozporządzenie w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, a także Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. Rodzaj oświetlenia zależy przede wszystkim od wielkości i typu jednostki (łodzie motorowe i żaglowe).
Zgodnie z nimi statki mechaniczne powinny być wyposażane w światło:
• masztowe,
• burtowe,
• rufowe.
Dla najmniejszych jednostek motorowych (do 7 metrów) wykorzystuje się wyłącznie światło 360 stopni, montowane na masztach. Łodzie do 20 metrów długości muszą już zostać wyposażone w białe światło dziobowe (225 stopni), białe światło rufowe (135 stopni), które niekiedy zastępuje się światłem białym masztowym (360 stopni). Oprócz tego należy wyposażyć łódź w światło burtowe zielone i czerwone o promieniu 112,5 stopnia (zielone na prawej, a czerwone na lewej burcie).
W przypadku małych żaglówek (do 7 metrów) niezbędne jest zastosowanie światła masztowego 360 stopni. Łodzie żaglowe powyżej 20 metrów mają już mieć zarówno światło rufowe, jak i burtowe, które niekiedy zastępuje się lampą sektorową, która świeci w odpowiednich kierunkach.
Oświetlenie dla łodzi – podsumowanie
Dobrze oświetlona jednostka pływająca musi zostać wyposażona w różne rodzaje lamp. Pojawiają się one we kajutach, pod pokładem, by zapewnić swobodę i bezpieczeństwo osób przebywających na łodzi – podobnie jak w innych wnętrzach (również na lądzie). Oprócz tego trzeba też zadbać o oświetlenie nawigacyjne – zgodne z przepisami, trwałe i skuteczne. Wówczas żeglowanie stanie się bezpieczniejsze dla wszystkich wokół.