Przez trzy lata m.in. polski przemysł jachtowy będzie brał udział w unijnym programie TEcoNaut, który ma promować wykorzystanie ekologicznych materiałów w przemyśle żeglarskim - podała Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty (PolBoat).
Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty (PolBoat) poinformowała o finansowanym przez Unię Europejską programie TEcoNaut. Będzie on realizowany przez trzy lata przez konsorcjum składające się z europejskich organizacji branżowych, instytucji, placówek naukowych i stoczni z siedmiu krajów: Hiszpanii, Francji, Belgii, Niemiec, Grecji, Turcji oraz Polski. Program ma zostać oficjalnie ogłoszony 26 kwietnia podczas Międzynarodowych Targów Boat Show w Palmie (Majorka).
Celem TEcoNaut jest promocja wykorzystania materiałów ekologicznych w przemyśle żeglarskim, opracowanych przy użyciu nowoczesnych technologii, a także zwiększenie możliwości zatrudnienia oferowanego przez ekologiczne przedsiębiorstwa - podano.
Prezes PolBoat Michał Bąk, cytowany w informacji wyjaśnił, że Izba będzie reprezentować Polskę w programie razem z Politechniką Gdańską. "Dla polskiego przemysłu jachtowego przyłączenie się do tego projektu jest wyzwaniem, które będzie miało bezpośredni wpływ na cele, jakich oczekuje od nas branża: jakościowe umiejętności zawodowe i rozwój technologiczny, które pomogą nam stworzyć nowoczesny sektor ściśle powiązany ze zrównoważonymi wskaźnikami określonymi dla rozwoju przemysłowego w ramach UE" - wskazał.
Sekretarz generalny Europen Boating Industry (EBI) Philip Easthill podkreślił, że branża jachtowa chce skupić się na zmniejszeniu wpływu na środowisko w całym cyklu życia łodzi. "Stosowanie bardziej zrównoważonych materiałów kompozytowych jest istotnym elementem naszej branży" - poinformował Easthill, cytowany w informacji.
Z danych przedstawionych przez Izbę wynika, że przemysł jachtowy w Europie to ponad 6,5 mln łodzi i 32 tys. przedsiębiorstw zatrudniających bezpośrednio ponad 280 tys. osób. Zwróciła uwagę, że większość floty zbudowana jest z kompozytów z włókna szklanego, nienadających się do recyklingu.
Eksperci Izby podkreślili jednocześnie, że oprócz poszukiwania rozwiązań w zakresie utylizacji od 30 do 40 tys. ton odpadów kompozytowych z łodzi wycofanych z eksploatacji, konieczne jest wykorzystanie i wdrożenie nowych, zrównoważonych włókien i żywic do budowy łodzi.
Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty działa od 2006 r.
Michał Boroń