Jachting

Cel został osiągnięty, w czwartek, 28 września o godz. 19.10 czasu Greenwich (22.10 w Polsce) Dar Młodzieży przekroczył równik! Dowodzona przez Komendanta Rafała Szymańskiego fregata szkolna Uniwersytetu Morskiego w Gdyni upamiętniła w ten sposób 100-lecie przejścia równika przez pierwszy statek pod biało-czerwoną banderą - Lwów, żaglowiec Szkoły Morskiej w Tczewie.

"Oni przecierali szlaki, to był pierwszy rejs, coś niesamowitego, to zaszczyt, że mieliśmy okazję to upamiętnić" - powiedział Komendant Daru Młodzieży Rafał Szymański. Cieszę się, że udało się dotrzeć na równik i zrobiliśmy to na żaglach - dodał kapitan Szymański.

Dar Młodzieży przekroczył równoleżnik zero na Oceanie Atlantyckim, dokładnie na długości geograficznej 35 stopni 38 minut, około 200 mil od wybrzeża Brazylii - kraju, do którego 100 lat temu płynął żaglowiec Lwów.

Po przejściu na półkulę południową na Darze Młodzieży odbył się tradycyjny chrzest równikowy. Prawie setka studentów II roku Wydziału Nawigacyjnego może poczuć się już pełnoprawnymi marynarzami.

"To jest taki duży krok naprzód, oni są już pełnoprawnymi marynarzami" - podkreśla Aleksander Laszka, starszy mechanik na Darze Młodzieży. "To jest niepowtarzalna szansa przejść chrzest morski, aktualnie na statkach handlowych już się tego nie robi, po prostu nie ma na to czasu" - dodaje Laszka.

By tradycji stało się zadość każdy praktykant musiał wykazać się wiedzą oraz sprawnością fizyczną podczas różnych prób, by udowodnić, że jest żeglarzem z prawdziwego zdarzenia. Oprócz Neptuna, Prozerpiny, Trytona i diabłów nie zbrakło astrologa, którego zadaniem było potwierdzenie przekraczanie równika oraz golibrody wyposażonego w ostrą brzytwę. Po szeregu prób Neptun wręczył certyfikaty będące świadectwem chrztu równikowego i nowe żeglarskie imię.

Po przekroczeniu równika Dar Młodzieży obrał kurs na Hortę, niewielki port na Azorach. Powrót "Białej Fregaty" do Gdyni zaplanowany jest 11 listopada 2023 roku, w Święto Niepodległości.

100 lat wcześniej

Dar Młodzieży płynął kursem zbliżonym do tego historycznego, sprzed 100 lat, kiedy to Lwów, żaglowiec Szkoły Morskiej w Tczewie wypłynął w pierwszą transatlantycką podróż w historii biało-czerwonej bandery. Ideą rejsu było dotarcie do Brazylii, kraju licznej polskiej społeczności emigracyjnej.

Lwów wyszedł z Gdańska 23 maja 1923 r., 13 sierpnia przeciął równik, 7 września zacumował w Rio de Janeiro, później zawinął jeszcze do portów w Santos i Paranagua. Rejs miał stanowić pierwszy pomost nad oceanem między odrodzoną Polska, a Polonią w Brazylii. Statek i jego załoga spotkali się z entuzjastycznym i wzruszającym przyjęciem w emigracyjnych środowiskach.

Sama podróż przeszłą do legendy. Wystarczy wymienić niektórych uczestników tego rejsu: Antoni Garnuszewski - dyrektor Szkoły Morskiej w Tczewie, Tadeusz Ziółkowski - komendant Lwowa (później komandor Urzędu Pilotów w WM Gdańsku, działacz żeglarski, szef naszej żeglarskiej ekipy olimpijskiej w 1936 r., zamordowany w Stutthofie), oficer nawigacyjny i kierownik nauk, kpt. ż.w. Mamert Stankiewicz (słynny "Znaczy kapitan", później dowodził polskimi transatlantykami, zginął na m/s Piłsudski), starszy oficer Konstanty Maciejewicz (późniejszy komendant Lwowa i Daru Pomorza), radiotelegrafista Alojzy Kwiatkowski (późniejszy komendant Daru Pomorza czasu wojny), bosman Jan Kaleta, żaglomistrz Jan "Waju" Leszczyński.

Wszyscy mocno zapisani w morskiej historii Polski. Podobnie jak uczniowie - później wybitni kapitanowie naszej floty - jak choćby Stanisław Kosko (ostatni przedwojenny dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej, zginął we wrześniu 1939 r.), Tadeusz Meissner, Jan Ćwikliński (późniejsi kapitanowie m.in. Batorego) i wielu innych.

rel (UMG)

Fot.: Adrian Dopke

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter