Główny Urząd Statystyczny opublikował we wtorek, 28 grudnia br., Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2021. Zawiera on kompleksowe informacje statystyczne obrazujące stan gospodarki morskiej w 2020 r. w porównaniu z latami poprzednimi.
W publikacji znajdziemy także Informacje charakteryzujące gospodarkę morską na tle gospodarki narodowej, dane statystyczne o podmiotach gospodarki morskiej, pracujących, zatrudnieniu, wynagrodzeniach, nakładach inwestycyjnych, środkach trwałych i finansach, obrotach ładunkowych, ruchu pasażerów i statków w portach morskich, morskiej i przybrzeżnej flocie transportowej oraz przewozach dokonanych przez polskich przewoźników morskich, morskiej flocie handlowej podnoszącej polską banderę, wypadkach i ratownictwie morskim, produkcji statków, rybołówstwie morskim i przetwórstwie rybnym, szkolnictwie morskim i nauce, ochronie środowiska morskiego oraz turystyce morskiej. Ponadto rocznik wzbogacony jest o podstawowe informacje o gospodarce morskiej w układzie międzynarodowym.
Obroty ładunkowe ogółem wyniosły w roku 2020, według GUS, 88,520 mln ton, co można porównać z wielkością 93,864 mln ton zanotowaną rok wcześniej (spadek o ok. 5,7 procenta).
Zauważalny spadek przeładunków zanotował w 2020 roku, w porównaniu z rokiem 2019, nasz zdecydowanie największy port - Gdańsk (z 45,522 mln ton do 40,575 mln ton); nieznacznie wzrosły przeładunki Gdyni (z 20,548 do 21,220 mln ton), a w Szczecinie utrzymały się na prawie nie zmienionym poziomie (9,582 w 2019 r. i 9,581 mln ton w 2020); niezbyt duży spadek zanotowało Świnoujście (z poziomu 15,936 mln ton do 15,097 mln ton).
Gdańsk w 2020 r. oczywiście utrzymał swój prymat jako polski port z największymi przeładunkami, ale z nieco zmniejszonym udziałem 45,8 procent w porównaniu do 48,5 proc. z roku poprzedniego.
Polskie porty obsłużyły w 2020 roku 17 648 statków, podczas gdy w roku 2019 było to 20 800 jednostek (spadek o ok. 15 proc.).
Morska flota transportowa kontrolowana przez polskich armatorów składała się według GUS na koniec roku 2020 z 95 statków o łącznej nośności 2,650 mln ton, co oznaczało ubytek netto jednej jednostki w porównaniu ze stanem z roku 2019 przy znikomym zmniejszeniu łącznej nośności (z poziomu 2,656 mln ton). Przeciętna nośność statków w polskiej morskiej flocie transportowej wynosiła w roku 2019 27 666 ton a w roki 2020 - 27 894 tony.
Według GUS, w 2020 roku oddano do eksploatacji osiem statków morskich o łącznej pojemności brutto 33 000 jed., podczas rok wcześniej było to siedem jednostek o łącznym tonażu pojemnościowym brutto 7000.
PBS, rel (GUS)
Do pobrania w formacie PDF (2.91 MB): ''Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2021''