W poniedziałek, 21 czerwca na wodach Motławy odbyła się premiera - pierwszego, śródlądowego pasażerskiego katamaranu wodorowego, opracowanego przez Centrum Naukowo-Badawcze Holiday Boat S.C.. Tego dnia wszyscy chętni pasażerowie, w ramach darmowych rejsów po Motławie, mieli okazję przekonać się o zaletach nowej jednostki we flocie Holiday Boat Gdańsk.
Holiday Boat Gdańsk specjalizuje się w obsłudze rejsów pasażerskich oraz czasowym wynajmie statków pod indywidualne potrzeby. Oferuje rejsy na Westerplatte z przewodnikiem, spotkania biznesowe i konferencje, firmowe imprezy integracyjne, a także kolacje i spotkania klasy VIP. W skład floty wchodzą nowoczesne, luksusowe i w pełni wyposażone katamarany, które do tej pory mogły pomieścić do 47 pasażerów.
W tym roku Centrum Naukowo-Badawcze Holiday Boat stworzyło pierwszy na świecie tramwaj wodny o napędzie wodorowym dla 72 pasażerów. Obecnie oferujemy rejsy po Motławie i z Gdańska na Westerplatte, ale liczymy na współpracę z miastem Gdańsk w zakresie obsługi linii tramwajowej Gdańsk-Brzeźno i Gdańsk-Sobieszewo. Chcielibyśmy, aby Gdańsk był pierwszym miastem na świecie oferującym rejsy jednostkami wodorowymi – mówił Daniel Wałamaniuk, prezes Holiday Boat.
Jest to jednostka przede wszystkim zeroemisyjna, nieemitującą żadnych spalin, jest bardzo cicha, posiada klimatyzację i ogrzewanie, więc może pracować przez cały rok – dodał Wałamaniuk.
Na ekologiczny charakter Holiday Boat Sun Deck 39 H2 wpływają m.in. ogniwa wodorowe, solarne doładowanie układu napędowego, stery strumieniowe BOW PRO, przystosowane do pracy ciągłej. Łukowe okna i szyby przednie dodatkowo polepszają aerodynamikę oraz znacznie zmniejszają zapotrzebowanie energetyczne katamaranu, szczególnie przy silnym wietrze.
Dzięki autorskim i opatentowanym systemom jednostka jest w 100% niezatapialna, a niespotykany dotąd sposób łączenia modułów kadłubowych wyklucza wszelkie ewentualne awarie technologii spawalniczych.
Statek wyposażony jest w autorski system ISMA - Inteligent System Multipoint Administration - inteligentny system wielopoziomowego zarządzania mediami, energetyką i bezpieczeństwem statku, a także w profesjonalny system klimatyzacji, podnoszący komfort przejazdu oraz jakość świadczonych usług, a zastosowana instalacja grzewcza pozwala na pracę również w sezonie jesienno-zimowym.
Holiday Boat Sun Deck 39 funkcjonuje również jako w pełni autonomiczny klub nocny czy dyskoteka.
Warto dodać, że jest to pierwsza tego typu jednostka w ofercie Gdańska przystosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Jest przystosowana do rejsów rehabilitacyjnych oraz pacjentów onkologicznych (OnkoRejsy).
Komunikacja na pokładzie dolnym oraz toaleta umożliwiają podróż osobom na wózku inwalidzkim (brak progów w drzwiach o szerokości 90 cm) – tłumaczył Daniel Wałamaniuk.
Gdańsk ma szansę stać się pierwszym miastem na świecie obsługiwanym przez wodorowy tramwaj wodny. Stosowna oferta trafiła już do Urzędu Miasta Gdańska.
Holiday Boat powstała w 2011 roku w Augustowie. Budowane przez firmę łodzie spełniają wszystkie wymagania dyrektywy Unii Europejskiej. Katamarany przeszły wszystkie niezbędne badania, potwierdzające ich bezpieczeństwo oraz wysoką jakość wykonania, w efekcie czego zostały dopuszczone do zastosowania w żegludze pasażerskiej przez PIP, SANEPiD i Żeglugę Polską. Z początkiem września 2021 r. firma rozpocznie przyjmowanie zamówień na produkcję jednostek śródlądowych przeznaczonych do przewozu 70 osób oraz jednostek morskich do przewozu 120 i 180 osób. Wszystkie katamarany mogą być wyposażone w napędy tradycyjne: benzyna, diesel lub ekologiczne: elektryczne lub wodorowe.
Parametry techniczne Holiday Boat Sun Deck 39 H2
Długość: 12 m
Szerokość: 4,3 m
Wysokość:
- całkowita: 4,3 m
- do transportu: 3,3 m
- nad linią wody: 3,7 m
Powierzchnia użyt.: 85 m2
Zanurzenie: max 0,6 m
Waga: 10800 kg
Ilość pasażerów: 70 os
Konstrukcja: ALU TECH
System ISMA
Silniki elektryczne:
- max 30 kW
- max 10 kW
- ogniwo wodorowe
Klimatyzacja
Ogrzewanie
Ster strumieniowy
Klasa Śródlądowa – Rejon 3.