Tegorocznego sezonu praktyk morskich nie sposób porównać z jakimkolwiek innym w historii statków Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Z półrocznym opóźnieniem, dopiero w połowie czerwca, rozpoczął sezon Dar Młodzieży. To oczywiście skutek reżimów wprowadzonych na skutek pandemii. Sytuacja podwyższonego ryzyka wymusiła specjalne procedury - wszyscy przed okrętowaniem przechodzili obowiązkowe testy, a wszystkie wyjścia w morze ograniczały się do wód międzynarodowych Morza Bałtyckiego, bez zawijania do portów.
Z wydarzeń wartych odnotowania wymienić należy letni rejs na pólnoc. Żaglowiec doszedł wodami Zatoki Botnickiej na granicę fińskich wód terytorialnych przed lapońskim portem Tornio, i osiągnął rekordową dla Daru szerokość 65 st. 20' 004'' N. W kolejnym rejsie poszedł w Ciesniny Duńskie do północnego cypla Półwyspu Jutlandzkiego, gdzie na redzie Skagen pobrano paliwo. Opłynięcie Zelandii - w jedną stronę Sundem i powrót Wielkim Bełtem - pozwoliły urozmaicić krajobraz mijanego lądu. W nienormalnym czasie Dar wziął także udział w dwóch pandemicznych przedsięwzięciach: wyścigu na trasie Świnoujście - Hel oraz w IV Paradzie Świętojańskiej na wodach Zatoki Gdańskiej z innymi żaglowcami - Pogorią, Zawiszą Czarnym, Generałem Zaruskim i mniejszymi jachtami.
Mniej zakłóceń spowodował Covid w praktykach na Horyzoncie II. Także w tym przypadku zastosowano procedury testowania i izolacji praktykantów od lądowego otoczenia. Statek po wyjściu wracał dopiero na zakończenie praktyki - pływając bądź kotwicząc na redzie. Terminowo odbyły się dwa zaplanowane rejsy z zaopatrzeniem dla Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie z udziałem studentów Wydziału Elektrycznego UMG. Kończyły sezon pierwsze w 20-letniej historii statku, praktyki morskie podchorążych II roku Akademii Marynarki Wojennej, którzy wobec awarii ORP Iskra odbywali programową praktykę nawigacyjno-astronomiczną. W programie praktyki zaliczyli dwukrotne przejście Cieśninach Duńskich - przez Sund i Wielki Bełt, także zawinęli do Szczecina, Podchorążowie spędzili na Horyzoncie II trzy tygodnie.
W sumie na statkach UMG praktyki morskie przeszło w 2020 roku 587 studentów, uczniów i podchorążych. Studenci i absolwenci UMG odbywali także praktyki morskie na statkach armatorów komercyjnych. Pełne zestawienie praktyk morskich odbytych na stkach UMG i armatorów zewnętrznych znajduje się w załączniku poniżej:
rel (Uniwersytet Morski w Gdyni)
Fot.: Piotr Lewandowski / Uniwersytet Morski w Gdyni