Inne

W poniedziałek, 15 października, zgodnie z marynarską tradycją i morskim ceremoniałem, w trakcie pobytu okrętu na morzu, odbyła się uroczystość przekazania dowodzenia kutrem ratowniczym ORP Maćko. Kpt. mar. Adrian Rusek przejął obowiązki od dotychczasowego dowódcy kpt mar. Wojciecha Jando, który objął nowe stanowisko w dywizjonie Okrętów Wsparcia i jednocześnie awansował na stopień komandora podporucznika.

W trakcie wyjścia na wody Zatoki Gdańskiej zdający i przyjmujący obowiązki przekazali sobie dowodzenie okrętem w trakcie zbiórki załogi na rufie okrętu. W uroczystości uczestniczył pełniący obowiązki dowódcy dywizjonu Okrętów Wsparcia, kmdr por. Grzegorz Zięba, kadra dywizjonu, byli dowódcy okrętu oraz zaproszeni goście. W swoim przemówieniu odchodzący dowódca kpt mar. Wojciech Jando podziękował załodze za jej wkład w realizację zadań jakie przełożeni stawiali jednostce przez okres podczas którego dowodził kutrem ratowniczym .

Obejmujący obowiązki kpt. mar. Adrian Rusek podziękował przełożonym za zaufanie jakim go obdarzyli i zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby dzieło jego poprzedników było dalej tak dobrze kontynuowane. Podkreślił także, że odchodzący dowódca zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko, ale doskonałe wyszkolenie i profesjonalizm załogi na pewno pozwolą okrętowi osiągnąć postawione przed nim cele. 

Kapitan marynarki Adrian Rusek urodził się 5 lipca 1987 roku w Puławach. Jest absolwentem Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. W 2011 roku rozpoczął służbę w 3 Flotylli Okrętów obejmując pierwsze stanowisko służbowe na okręcie ratowniczym ORP Lech. W latach 2012-2015 zajmował stanowisko dowódcy działu rakietowo-artyleryjskiego na okręcie szkolnym ORP Wodnik. Następnie dowodził działem nawigacyjnym na tymże okręcie, by od 2017 roku objąć obowiązki zastępcy dowódcy okrętu.

Za dotychczasową służbę wyróżniony został brązowymi medalami „Za Zasługi dla Obronności Kraju” i „Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny”.

Kuter ratowniczy ORP Maćko przeznaczony jest do prowadzenia prac podwodnych i wykonywania zadań nurkowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych. Przystosowany jest do ratowania życia ludzkiego i mienia na morzu. W składzie załogi znajdują się grupy nurków mogące prowadzić prace podwodne na głębokości do 45 metrów. Okręt może udzielać pomocy poszkodowanym w wypadkach na morzu. Jest przystosowany do ściągania z mielizny i holowania uszkodzonych jednostek.

rel (3. Flotylla Okrętów)

-3 :)
holownik z pontonem...ale dowódca musi być...gratki
15 październik 2019 : 13:53 ciekawe | Zgłoś
+3 :-)
Jaka marynarka takie i wiadomości.
16 październik 2019 : 14:46 R. | Zgłoś
+2 MW
W ostatnich 4 latach nastąpił gwałtowny rozwój sił morskich w zakresie nieuzbrojonych jednostek pływających niesłusznie nazywanych okrętami. Są to kieszonkowe holowniki portowe w sile dwóch dywizjonów (projekt w realizacji) budowane przez Gdańską Stocznię Remontową . Miały być okręty podwodne, korwety i fregaty, ale z winy totalnej opozycji do zakupu tych okrętów nie doszło. Mamy za to zbudowaną za komuny infrastrukturę portową gotową na ich przyjęcie w każdej chwili, i to jest sukces na miarè naszych czasów.
17 październik 2019 : 08:33 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter