Inne

Ministerstwo transportu i komunikacji Finlandii poinformowało w piątek, że jedynym rozpatrywanym nadal wariantem trasy planowanej kolei arktycznej będzie połączenie fińskiego miasta Rovaniemi z norweskim portem Kirkenes nad Morzem Barentsa.

Kolej ta miałaby zapewnić Finlandii dostęp do arktycznych otwartych wód Atlantyku.

Jak zaznaczono na konferencji prasowej w Helsinkach, wyboru wariantu dokonano w porozumieniu z Norwegią, rezygnując z alternatywnych tras do norweskich portów Narwik i Tromsoe oraz do rosyjskiego Murmańska. Odrzucono także ewentualność zbudowania zamiast linii kolejowej drogi dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Zaletami trasy do Kirkenes, przebiegającej w znacznej większości przez terytorium Finlandii, byłyby poprawa jej sytuacji logistycznej i bezpieczeństwo dostaw.

Komunikat ministerstwa transportu i komunikacji głosi, że kolej arktyczna stanowiłaby alternatywną trasę transportową dla fińskiego eksportu i importu. Głębokowodne niezamarzające porty arktyczne otworzyłyby także Finlandii nowy dostęp do Oceanu Atlantyckiego i Przejścia Północno-Wschodniego. Natomiast na południu trasa miałaby połączenie z europejską siecią kolejową poprzez planowany podmorski tunel między Helsinkami i Tallinem.

Jak się szacuje, linia z Rovaniemi do Kirkenes kosztowałaby około 2,9 mld euro, z czego 2 mld wyasygnowałaby Finlandia, a 0,9 mld Norwegia.

Fińska minister transportu Anne Berner oceniła, że połączenie Rovaniemi z Kirkenes mogłoby być gotowe w 2030 roku.

Do końca bieżącego roku wspólna grupa fińsko-norweska ma rozpatrzyć odnoszące się do tej inwestycji szczegółowe kwestie, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i na życie lokalnej społeczności Samów oraz sposób jej sfinansowania.

Z Helsinek: Przemysław Molik

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter