W dniach 30-31 b.r. sierpnia w siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni odbyła się konferencja Projektu EfficienSea 2. Jej tematem było omówienie przebiegu badań i wstępnych wyników morskich testów prototypu systemu "Smart Buoy" (SMB), którego koncepcja została opracowana przez pracowników Wydziału Oznakowania Nawigacyjnego w ramach realizacji zadań grupy tematycznej projektu - "Maritime Services".
Uczestnikami spotkania byli eksperci od techniki oznakowania nawigacyjnego oraz AIS, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii oraz specjaliści z Akademii Morskiej w Gdyni, Politechniki Gdańskiej, firmy NavSim oraz gospodarze wydarzenia. Nowo powstały system SMB został zamontowany na pławie torowej G2 do Portu Gdynia. Jego zadaniem jest sterowanie światłem nawigacyjnym w zależności od ruchu statków na torze do portu i efektywne zarządzanie zużyciem energii. W zależności od wyposażenia znaku nawigacyjnego system SMB może być dalej rozwijany dla automatycznego sterowania pracą urządzeń w powiązaniu z lokalnymi warunkami nawigacyjnymi i meteorologicznymi.
Na zakończenie uczestnicy konferencji wzięli także udział w morskiej inspekcji oznakowania portów Gdańska i Gdyni na statku K-20.
rel (Urząd Morski w Gdyni)