Inne

Kpt. Maciej Sodkiewicz odebrał w sobotę w Warszawie nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza - budowniczego i legendarnego komendanta Daru Młodzieży. Został wyróżniony za rekordowy - wiodący najdalej na północ - rejs na Arktykę.

- Kapitan Leszek Wiktorowicz był człowiekiem o niezwykłych zdolnościach, wyjątkowych kompetencjach, odwadze i wielkiej fantazji. W każdym z laureatów tej nagrody szukamy podobnych cech. Do tego grona dołączył Maciej Sodkiewicz, kolejny kapitan w sztafecie wielkich polskich żeglarzy odbywających rejsy na Daleką Północ - powiedział podczas uroczystej gali członek kapituły reprezentujący Press Club Polska Waldemar Heflich.

W ramach wyprawy "Sekstant Expedition - Lodowe Krainy" jacht Barlovento II pod dowództwem kpt. Sodkiewicza popłynął wzdłuż Grenlandii, potem dookoła Spitsbergenu i dalej na północ na pozycję 82,37 N szerokości geograficznej. Pobił tym samym rekord ustanowiony w 2012 r. przez rosyjskiego kapitana Daniła Gawriłowa, który na jachcie Piotr I dopłynął na szerokość 82,19 N.

- Żaden kapitan jeszcze nigdy nigdzie sam nie dopłynął. Za tym sukcesem stoi sztab ludzi i to także im należą się podziękowania i gratulacje – podkreślił Sodkiewicz, odbierając nagrodę.

Heflich wskazał, że Sodkiewicz mimo młodego wieku jest doświadczonym kapitanem, znanym z odpowiedzialności za swoje załogi i z niezwykłej determinacji w realizacji ambitnych celów.

Sodkiewicz urodził się 24 sierpnia 1978 r. w Tczewie (Pomorskie). Studiował na Wydziale Automatyki i Robotyki Politechniki Gdańskiej. Zaczął żeglować, mając 10 lat. Przepłynął ponad 60 tysięcy mil morskich, z czego 50 tysięcy jako kapitan.

Nagrodą Specjalną im. Kapitana Leszka Wiktorowicza wyróżniony został w tym roku kapitan Aleksander Kaszowski - inicjator powołania Sekcji Żeglarstwa Morskiego przy KKS Brda oraz budowy pełnomorskich jachtów: Euros, Zentek, Solanus; kapitan Eurosa w rejsie wokół Przylądka Horn, wieloletni propagator żeglarstwa, wychowawca wielu pokoleń żeglarzy.

- Aleksander Kaszowski jest twórcą żeglarstwa morskiego w Bydgoszczy, a także jednym z niewielu jachtowych sterników żeglugi wielkiej. To od niego pałeczkę Grotmaszta Bractwa Kaphornowców przejął kpt. Leszek Wiktorowicz. I to w bydgoskich zakładach ZNTK, których dyrektorem był Aleksander Kaszowski, wyprodukowano koła sterowe na budowany wówczas Dar Młodzieży – powiedział kpt. Antoni Bigaj, odbierając nagrodę w imieniu nieobecnego laureata.

Nazwiska wyróżnionych ogłoszono 23 lutego w Gdyni na pokładzie żaglowca Dar Pomorza.

W 2016 r. laureatem Nagrody im. Kapitana Leszka Wiktorowicza został kpt Piotr Kuźniar za przygotowanie i zrealizowanie wyprawy żeglarskiej "Selma-Antarktyda-Wytrwałość 2014/2015", po wodach Antarktyki, śladami Ernesta Shackletona, z finalnym etapem na antarktycznym Morzu Rossa. Dwa lata temu laur przypadł kpt. Wojciechowi Maleice, który wraz z załogą najmniejszego polskiego żaglowca rejowego Kapitan Głowacki z Trzebieży (Zachodniopomorskie) zwyciężył w The Tall Ships' Race 2014.

W 2014 r. nagrodzono Andrzeja Drapellę, zastępcę kapitana i kapitana na żaglowcach: Pogoria, Fryderyk Chopin, Zawisza Czarny i Oceania. W 2013 r. laur przyznano Tomaszowi Ostrowskiemu, kapitanowi żaglowca Fryderyk Chopin za wygranie regat Tall Ship Races. Rok wcześniej, w pierwszej edycji, nagroda przypadła kpt. Januszowi Zbierajewskiemu, komendantowi rejsów "Zobaczyć morze" dla osób niewidomych i niedowidzących.

Leszek Wiktorowicz urodził się w 1937 r. Przeszedł do historii polskiego żeglarstwa dzięki wyczynowi z lat 1987-88, kiedy dowodził w najbardziej spektakularnym w dziejach polskiej floty i szkolnictwa morskiego rejsie fregaty - wyprawie dookoła świata, po wodach Oceanu Południowego, wokół trzech przylądków: Dobrej Nadziei, Leeuwin i Horn. Podczas tego rejsu Wiktorowicz przeszedł pod pełnymi żaglami pod mostem Harbour Bridge w Sydney (Australia). Zmarł w 2010 r. w Gdyni.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter