W środę, 11 maja na pokładzie ORP Iskra gościł mgr inż. Zygmunt Choreń, autor projektu jedynego żaglowca Marynarki Wojennej. W swoim dorobku posiada 17 projektów różnych typów jednostek pod żaglami.
ORP Iskra jest okrętem szkolnym Marynarki Wojennej RP. Jego przeznaczeniem jest szkolenie żeglarskie i ogólnomorskie podchorążych Akademii Marynarki Wojennej podczas długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych.
ORP Iskra to trzymasztowa barkentyna. Fokmaszt posiada ożaglowanie rejowe, grotmaszt - gaflowe, a bezanmaszt - bermudzkie. Okręt został zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, a jego konstruktorem jest mgr inż. Zygmunt Choreń. Stępka okrętu została położona 11 listopada 1981r., wodowanie zaś miało miejsce 6 marca 1982 r. Ceremonii chrztu dokonała Barbara Zielińska. Patronat nad budową i wyposażeniem okrętu sprawował Klub Oficerów Rezerwy przy Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
Podniesienie bandery i wcielenie okrętu do służby w Marynarce Wojennej odbyło się 11 sierpnia 1982 r.
Czytaj także: Nie mam czasu na żeglowanie! Rozmowa z Zygmuntem Choreniem
Dane taktyczno-techniczne:
- długość całkowita okrętu z bukszprytem: 49 metrów,
- szerokość: 8 metrów,
- zanurzenie: 4 metry,
- wyporność: 381 ton,
- powierzchnia ożaglowania podstawowego - 958 m²,
- maksymalna powierzchnia żagli - 1035 m²,
- prędkość pod żaglami - do 16 węzłów (przy wiatrach z baksztagu),
- napęd pomocniczy - silnik o mocy 310 kM,
- prędkość na silniku - 10 węzłów,
- autonomiczność okrętu - 30 dni,
- akwen pływania - nieograniczony.
rel (3.FO)