Zaawansowane technologie i czyste powietrze w portach to tematy, które zdominowały trzeci dzień Transport Week. W czwartek, 19 marca, na konferencjach Transport Week przeprowadzono ostatnie prezentacje i panele dyskusyjne dotyczące branży morskiej. Spotkania te z roku na rok oferują coraz większą dawkę wyspecjalizowanych informacji dla zainteresowanych rozwojem portów i żeglugi.
Podobnie, jak w dniach poprzednich, również ostatni dzień Transport Week 2015 oferował dwie różne konferencje. Wybór nie był prosty, ponieważ obie dotyczyły bardzo istotnych i aktualnych tematów z zakresu ochrony środowiska: "Advances in transportation technology - Innovation / Clean Shipping / LNG" oraz "Clean Air in Ports”.
Pierwszą prezentację, pt. "Mobility Governance as a more holistic approach to sustainable transport in Europe", w ramach głównej konferencji, wygłosił dr Reinhard Pfliegl (CEO, A3PS - Austrian Association for Alternative Propulsion Systems). Zaznaczył on, iż globalne zarządzanie prowadzi do zrównoważenia sektora transportowego w Europie.
O tym, jakie innowacje wprowadzić w europejskich terminalach kontenerowych, by sprostać wyzwaniom w zakresie ochrony środowiska mówiła Lamia Kerdjoudj-Belkaid - sektretarz generalny FEPORT (Federacji Europejskich Prywatnych Operatorów Protów). Wśród wielu rozwiązań wskazała na wprowadzenie oświetlenia LED w terminalach, ekobudynków i pojazdów zasilanych ekologicznie. Znaczne oszczędności energii uzyskano realizując projekt BESIC - Battery Electric Havy Goods Transport w ramach działań mających na celu upowszechnienie Intelligent Container Terminal Operation. W tym zestawie działań wszystko jest "smart": smart cars, smart grids oraz smart traffic. Okazuje się więc, że pomysł wprowadzenia w Pomorskiem specjalizacji Smart and Port City przez zespół, który powstał z inicjatywy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, członka Polskiego Klastra Morskiego, wpisuje się znakomicie w światowe trendy rozwojowe.
Natomiast o aspektach finansowych, infrastrukturalnych oraz technologicznych w kontekście wprowadzonej regulacji siarkowej wypowiadała się Isabelle Ryckbost, sekretarz generalny ESPO (European Sea Ports Organisation). Przedstawiła ona działania zarządów portów funkcjonujących w strefie SECA mające na celu dostosowanie portów do oczekiwań armatorów. Użycie różnorodnych technologii przez operatorów statków (płuczek spalin, napędu LNG, stosowanie paliwa niskosiarkowego) wymaga od portów dostosowania infrastruktury zasilania statków, co z kolei wiąże się z ponoszeniem dodatkowych nakładów inwestycyjnych. ESPO koncentruje się więc na optymalizacji kosztów dostosowania portów europejskich do potrzeb armatorów.
W rozszerzonym panelu dyskusyjnym "Transport innovation vs European transport system efficiency and competitiveness (clean shipping & ports, R&D, environmental regulation, societal aspects, TTIP)" brało udział kilkoro członków czołowych instytucji działających na tym polu. O efektywności i konkurencyjności systemu transportu europejskiego mówili: Remi Mayet (deputy head of unit, ports and inland navigation z Komisji Europejskiej), Malte Siegert (head of environmental policy, NABU, Hamburg), Eduargo Chagas (sekretarz generalny ETF - European Transport Workers' Federation) oraz Lamia Kerdjoudj-Belkaid (sekretarz generalny FEPORT).
Ostatnie warsztaty Transport Week dotyczyły poszerzania infrastruktury umożliwiającej tankowanie LNG, dystrybucji, a także tego, jak korzystanie z paliwa LNG może zmienić europejską żeglugę. Temat ten, w dobie stosowania przełomowych rozwiązań i w świetle optymistycznych prognoz dla polskich, portów (które jednak nie spieszą się z inwestycjami w tym zakresie) jest bardzo aktualny i zarazem potrzebny. Tematykę tę poruszył Emil Arolski (project manager, LNG in Baltic Sea Ports).
W drugim panelu "Clean Air in Ports" prowadzonym równolegle z główną konferencją, udział wzięli: Malte Siegert (head environmental policy - NABU), Dagmara Nagórka-Kmiecik (zastępca dyrektora wydziału środowiskowego Miasta Gdańsk), Julia Balz (doradca ds. polityki transportowej, NABU - Hamburg), prof. Ralf Zimmermann (head of unit - University of Rostock), Michalina Bielawska (specjalista ds. jakości powietrza z Fundacji ARMAAG), Luc van Espen (dyrektor techniczny Portu Antwerpia), Hasso Georg Grünjes (head of eHighway business development - Siemens), Manfred Lebmeier (head environmental strategy - Hamburg Port Authority), Fer van de Laar (dyrektor zarządzający - IAPH Europe).
Poszczególne wystąpienia moderowali: Alan Arent (event director, Actia Forum), Lena Lorenc (redaktor naczelna, Baltic Press) oraz Przemysław Myszka (redaktor, Baltic Press).
Ogląd uczestników, a także tematyki wystąpień prelegentów i uczestników paneli dyskusyjnych jubileuszowej edycji Transport Week wskazuje na ewoluowanie dorocznego wydarzenia w kierunku bardziej specjalistycznego i na wyższym poziomie szczegółowości, choć wciąż różnorodnego, skierowanego do różnych specjalności i sektorów. Wydarzenie to, na przestrzeni ostatnich lat, przyczyniło się do tego, że coraz chętniej przyjmujemy gości z zagranicy, dzięki którym pogłębiamy wiedzę i doświadczenie. Bo przecież tylko wymiana poglądów, informacji i integracja może prowadzić ku rozwojowi.
Agnieszka Latarska, rel (Polski Klaster Morski)