W najbliższych dniach rozpoczną się prace Urzędu Morskiego w Gdyni, związane z kolejną niezbędną inwestycją przeciwpowodziową na terenie województwa pomorskiego, w miejscowości Rewa. W ich ramach zbudowana zostanie nowa opaska brzegowa o długości 480 m oraz wyremontowana już istniejąca, której długość wynosi 420 m. Dodatkowo, w Mechelinkach na stałe zostaną posadowione dwa kontenery na sprzęt przeciwpowodziowy. Działania te stanowią element tworzonego systemu zabezpieczenia Rewy przed powodzią, na który składa się również wykonane w 2023 roku sztuczne zasilenie linii brzegowej.
- Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni stanowi przedsięwzięcie długo oczekiwane przez Gminę Kosakowo. W ostatnich miesiącach prowadziliśmy rozmowy z Urzędem Morskim i wykonawcą, aby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, a ich zakres jak najlepiej wpisywał się w potrzeby gminy. Dziękuję za otwartość i współpracę zarówno Urzędowi Morskiemu, jak i wykonawcy. Prace, które będą realizowane w Rewie, są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa powodziowego. Inwestycja poprawi również walory turystyczne, ponieważ opaska będzie stanowiła kolejny trakt spacerowy. Zapewni dostęp do plaży osobom z niepełnosprawnościami, co stanowi ważny element wspierania dostępności obiektów publicznych dla wszystkich mieszkańców gminy, jak i gości - mówi wójt Gminy Kosakowo, Eunika Niemc.
Harmonogram i technologia wykonania dostosowane do potrzeb mieszkańców i turystów
Czas przewidziany na realizację inwestycji to 2 lata, jednak harmonogram i technologia wykonania zostały przygotowane w taki sposób, aby prace jak najmniej kolidowały z codziennym funkcjonowanie mieszkańców Rewy, jak i licznie odwiedzających ją turystów oraz amatorów sportów wodnych.
Zgodnie z decyzją środowiskową, prace nie będą prowadzone w okresie od marca do maja, a z uwagi na turystyczną atrakcyjność miejscowości, lipiec i sierpień zostały również wyłączone z robót. Przez cały okres budowy wyznaczone zostaną ciągi komunikacyjne, umożliwiające wejście na plażę.
Prace będą prowadzone w trzech etapach:
listopad 2024 r. – luty 2025 r. (prace prowadzone dwutorowo: fragment nowej opaski na palach CFA – oraz fragment posadowiony bezpośrednio na gruncie);
wrzesień 2025 r. – luty 2026 r. (remont istniejącej opaski od molo w kierunku zachodnim – 3 oraz budowa nowej opaski na wcześniej wykonanych palach CFA);
wrzesień – październik 2026 r. prace wykończeniowe oraz porządkowe.
Zaplecze budowy zlokalizowane zostanie w okolicach Krzyża Morskiego na Rewskim Szperku. Dla maksymalnego odciążenia lokalnej infrastruktury drogowej, transport materiałów, niezbędnych do budowy i remontu opaski, odbywać się będzie głównie plażą.
Teren, po którym poruszać się będą pojazdy budowy, będzie odpowiednio oznakowany. Pragniemy jednak zwrócić uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w tych miejscach. Budowa może generować również uciążliwość, związaną z hałasem, spowodowanym przeładunkiem kamienia. Dla zminimalizowania tych niegodności, prace prowadzone będą wyłącznie od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem godzin największego natężenia ruchu.
Bezpieczeństwo powodziowe przede wszystkim
- Prace są niezbędna z uwagi na duże zagrożenie powodziowe Rewy. W niedalekiej przeszłości, między innymi w 2017 roku, mieliśmy tutaj do czynienia z podtopieniami, stwarzającymi realne zagrożenie dla infrastruktury gminnej, jak i mienia prywatnego. Nowa opaska docelowo zostanie zabudowana wydmą, tak aby jeszcze lepiej chronić brzeg i wpasować się w krajobraz. Dodatkowo, górna część konstrukcji wzbogaci Rewę o prawie półkilometrowy deptak. Wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby prace przebiegały sprawnie i terminowo. Prosimy jednak o wyrozumiałość i zrozumienie ewentualnych uciążliwości. Ta inwestycja jest niezbędna dla bezpieczeństwa powodziowego i zachowania tego wyjątkowego odcinka naszej linii brzegowej – powiedział Robert Mokrzycki, Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Przyjazna technologia wykonania
Inwestycja polega na wykonaniu opaski, której głównym materiałem konstrukcyjnym będzie narzut kamienny. Całość budowli zostanie podparta na podbudowie. Konstrukcja od strony lądu zostanie zabezpieczona murkiem oporowym, w którym zostaną umieszczone specjalne uchwytu do założenia mobilnych przegród przeciwpowodziowych.
- W ramach inwestycji, wykonanych zostanie 168 pali CFA. Będą one formowane w gruncie w sposób bez udarowy, niepowodujący szkodliwych oddziaływań dynamicznych na podłoże. Jest to metoda niwelująca wpływ na infrastrukturę sąsiadującą, jednak z ostrożności, wykonywany będzie ciągły pomiar drgań. Ilość pali wbijanych kafarem ograniczono do minimum, będzie to kilka sztuk, niezbędnych przy zejściach na plażę. Do obudowania opaski wykorzystamy kamień narzutowy o wadze od 300 do 600 kilogramów. Nie będziemy prowadzić prac w lipcu i sierpniu, a elementy wykonane wcześniej, między innymi posadowione pale, zabezpieczymy tak, aby nie kolidowały z wykorzystaniem plaży w wakacje – dodaje Justyna Bławat, kierownik robót z firmy WMW.
Podsumowując…
Inwestycja zabezpieczy zaplecze przed zjawiskami sztormowymi. Jej podstawowym zadaniem jest ochrona przeciwpowodziowa oraz zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom Rewy i ich mieniu. Dodatkowo, na zakończenie realizacji zadania, planowana jest budowa nowych wydm, w celu zakrycia narzutów kamiennych umocnienia brzegowego. W ramach inwestycji zakupiony zostanie także sprzęt przeciwpowodziowy wraz z kontenerami do jego przechowywania.
Umowę na realizację powyższego zadania zawarto w październiku 2024 roku, jej wartość to około 7 mln zł. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa oraz środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).
Źródło: Urząd Morski w Gdyni