Bezpieczeństwo

Jemeńscy Houthi wykonali w poniedziałek ok. godz. 9:00 czasu lokalnego, dwa ataki na statki handlowe na południu Morza Czerwonego, poinformowało Centralne Dowództwo USA (CENTCOM) we wtorkowym oświadczeniu.

"Produkto-chemikaliowiec Swan Atlantic został zaatakowany przez jednokierunkowy dron szturmowy i przeciwokrętowy pocisk balistyczny wystrzelony z obszarów kontrolowanych przez Houthi w Jemenie. Mniej więcej w tym samym czasie statek do przewozu maoswców Clara zgłosił eksplozję w wodzie w pobliżu ich lokalizacji. W tych incydentach nie zgłoszono żadnych uszkodzeń i obrażeń” - przekazał CENTCOM w oświadczeniu, według PAP.

W rzeczywistości drugi ze statków to MSC Clara, nie Clara i jest kontenerowcem, a nie "statkiem do przewozu masowców" - jak podała PAP.

Produktowiec / chemikaliowiec ze zbiornikami ze stali nierdzewnej Swan Atlantic (nr IMO 9790464; GT 12 082; nośność 19 998 t) należy do armatora norweskiego Inventor Chemical Tankers, ale jego zarządcą komercyjnym jest firma z Danii, nota bene zatrudniająca na zarządzanych statkach niemało Polaków (jednak akurat nie na tym statku). Wydała ona wczoraj (w poniedziałek) oficjalny komunikat, w którym informuje:

Uni-Tankers, jako komercyjny zarządca produkto-chemikaliowca Swan Atlantic, informuje, że dzisiejszego ranka [18 grudnia - red.] statek został uderzony w lewą burtę przez niezidentyfikowany obiekt podczas przeprawy przez południową część Morza Czerwonego w drodze na wyspę Reunion. W wyniku uderzenia na Swan Atlantic wybuchł niewielki pożar, który został opanowany przez załogę. Wszyscy marynarze na pokładzie statku są bezpieczni.

Zarządca statku jest w ścisłym kontakcie z odpowiednimi władzami, a pomoc wojskowa jest teraz w okolicy, zapewniając wszelkie niezbędne wsparcie. Swan Atlantic, który przewozi ładunek olejów roślinnych, w międzyczasie kontynuował swoją podróż na południe.

Uni-Tankers pozostaje w ścisłym kontakcie z armatorem (właścicielem) statku i zarządcą technicznym, oferując im wszelkie możliwe wsparcie, przy czym bezpieczeństwo wszystkich marynarzy na pokładzie pozostaje najwyższym priorytetem.

Załoga Swan Atlantic składa się w całości z obywateli Indii.

Drugi statek, MSC Clara (nr IMO 9708693; GT 192 237; nośność 221 517 t; ładowność 19 224 TEU), to bardzo duży kontenerowiec, którego operatorem i armatorem zarządzającym jest MSC Mediterranean Shipping Co zarejestrowana w Szwajcarii, a właścicielem formalnym, bezpośrednim - leasingodawca, chiński bank China Minsheng Bank Corp poprzez spółkę zależną Minsheng Financial Leasing Co Ltd.

Według najnowszych dostępnych nam danych (z września br.) załoga składa się z obywateli Indonezji, Czarnogóry, Włoch i Chorwacji.

Czterej z armatorów / operatorów kontenerowców, którzy dotychczas ogłosili przejściowe wstrzymanie przejścia przez Morze Czerwone oraz cieśninę Bab al-Mandab i przekierowanie swoich statków (zaobserwowano, że niektóre nie zostały skierowane na drogę wogół Afryki, ale stanęły w dryfie w oczekiwaniu na rozwój sytuacji) - AP Moller-Maersk, MSC Mediterranean Shipping Company, CMA CGM i Hapag-Lloyd razem odpowiadają za ok. 50 proc. morskich przewozów kontenerowych.

PAP; PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Wikimedia Commons i Uni-Tankers 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter