ORP Orzeł rozpoczął próby morskie po remoncie w PGZ Stoczni Wojennej. Okręt wpłynął do stoczni w listopadzie 2021 roku.
ORP Orzeł, jednostka wchodząca w skład dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, przechodziła naprawy bieżące. Jak ogłoszono w listopadzie 2021 roku, zakres wykonywanych w PGZ Stoczni Wojennej prac obejmował m.in. konserwację i naprawę kadłuba, naprawę zbiorników: wysokiego ciśnienia, balastowych oraz paliwowych, naprawę hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej oraz systemu wydechu spalin.
Umowa o wartości 22,5 mln PLN pomiędzy PGZ SW oraz Komendą Portu Wojennego w Gdyni została zawarta 1 października 2021 roku w wyniku postępowania przetargowego.
Czytaj także:
Jak informuje portal Trójmiasto.pl, ORP Orzeł początkowo miał pozostać w stoczni do lutego 2022 roku, potem termin wyjścia okrętu kilkukrotnie przekładano.
ORP Orzeł jest okrętem podwodnym trzeciej generacji projektu 877E. Został zbudowany w stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki w 1985 roku.
To jedyny okręt podwodny w służbie Marynarki Wojennej, ale jak informował niedawno wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak, „jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie postępowania, którego celem będzie zakup okrętów podwodnych wraz z transferem niezbędnych technologii”.
Dodał, że resort ogłosi niebawem więcej szczegółów w sprawie liczby okrętów i ich wyposażenia oraz kompetencji.
Chcemy, żeby nasze okręty podwodne cechowała długotrwałość realizowanych misji oraz wysoka pojemność w zakresie przenoszonych środków bojowych i elastyczność konfiguracji. Ale także wysokie zdolności skrytego przemieszczania się z dużą prędkością i długotrwałego wyczekiwania w ukryciu pod wodą - powiedział szef MON.
AL, rel (PGZ Stocznia Wojenna), z mediów (Trójmiasto.pl, PAP)
Fot.: Michał Pietrzak