Bezpieczeństwo

Caroline Bouvier Kennedy, córka prezydenta Johna F. Kennedy'ego, była ambasador USA w Japonii i matka chrzestna okrętu, ochrzciła 7 grudnia, w 78. rocznicę japońskiego ataku na Pearl Harbor, lotniskowiec USS John F. Kennedy (CVN 79). 

Uroczystość, z udziałem ponad 20 000 uczestników, miała miejsce w stoczniowym wydziale Huntington Ingalls Industries - Newport News Shipbuilding (HII-NNS) w Newport News, w stanie Virginia. Kennedy jest drugim, po USS Gerald R. Ford (CVN 78), okrętem nowej generacji - klasy lotniskowców o napędzie jądrowym, do której należeć będą też przyszły USS Enterprise (CVN 80) i nie nazwany jeszcze CVN-81.

Imię lotniskowca pochodzi od Johna Fitzgeralda Kennedy'ego, 35. prezydenta Stanów Zjednoczonych, który sprawował urząd od stycznia 1961 roku do listopada 1963 roku. Jest to drugi amerykański lotniskowiec nazwany na cześć prezydenta Kennedy'ego. Pierwszym był ostatni konwencjonalnie napędzany lotniskowiec CV-67, służący od 1968 do 2007 roku.

Lotniskowiec jest w trakcie wyposażania - obecnie w 67 procentach kompletny. Wodowanie (bez wydokowania, po zalaniu doku przemieszczono jedynie okręt w inną część suchego doku) odbyło się 29 października 2019.

NA CVN 79 zastosowano - jak podano w oficjalnym komunikacie - przynajmniej 23 znaczące nowe rozwiązania techniczne, obejmujące ogromny postęp w dziedzinie napędu, wytwarzania energii, obsługi amunicji i systemów startowych samolotów. Te innowacje mają przyczynić się do osiągnięcia 33-procentowego wzrostu tzw. sortie generation rate czyli wskaźnika generacji wypadów (mówiącego o wydajności / natężeniu wysyłania samolotów na loty bojowe w określonym okresie) przy znacznych oszczędnościach kosztów w porównaniu z lotniskowcami klasy Nimitz. Klasa "Gerald R. Ford"- ma też oferować również redukcję o około 4 mld USD na jednostkę w kosztach eksploatacji i wsparcia w cyklu życia, w porównaniu z wcześniejszą klasą "Nimitz".

Nowa technologia i możliwości bojowe, które John F. Kennedy wnosi do floty, przekształcą wojnę morską, wspierając skuteczniejszą obecność amerykańskiej marynarki wojennej. W dobie wielkiej konkurencji sił, CVN 79 będzie służyć jako najbardziej "zwinna" i zabójcza platforma bojowa na świecie, z ulepszonymi systemami, które poprawiają interoperacyjność z innymi platformami w grupie uderzeniowej lotniskowca, jak również z siłami morskimi regionalnych sojuszników i partnerów.

Wyporność lotniskowca John F. Kennedy, to ok. 100 000 ton, a długość - 337 m, czyli o ok. 63 m mniej niż największe kontenerowce świata, które zawijają regularnie także do Gdańska; kadłub Kennedy'ego jest szeroki na 41 m, a jego zanurzenie sięga 12 m.
Na okręcie o 4-śrubowym napędzie zainstalowano dwa reaktory typu A1B. Mają umożliwiać okrętowi rozwijanie prędkości ponad 30 węzłów (56 km/h).
Załogę stanowić ma 4660 osób.
Obronę własną lotniskowca mają stanowić po dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych RIM-162 ESSM i RIM-116 RAM oraz 3 działka Phalanx CIWS i cztery karabiny maszynowe M2 .50 (kalibru 12.7 mm).
Okręt ma przenosić 80 do 90 samolotów bojowych. Pokład lotniczy ma wymiary maksymalne 333 × 78 m.

rel (HHI), PBS

Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)
Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Chrzest lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)Wodowanie lotniskowca John F. Kennedy (CVN79)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter