Bezpieczeństwo

W Porcie Wojennym w Gdyni odbyła się w środę uroczystość ostatniego opuszczenia bandery na okręcie podwodnym ORP Kondor. Ta jednostka typu Kobben, po 13 latach służby w polskiej Marynarce Wojennej, zostanie przykazana Agencji Mienia Wojskowego.

Jak poinformował rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów kmdr ppor. Radosław Pioch, ORP Kondor to pierwsza z czterech jednostek typu Kobben, które mają zostać wycofane ze służby w Marynarce Wojennej w najbliższych latach.

„Dziś po raz ostatni miałem zaszczyt podnieść biało-czerwoną banderę, którą tak dumnie ORP Kondor prezentował na morzach i oceanach oraz wielu portach zagranicznych, gdzie sławił dobre imię polskiego podwodnika” – powiedział w czasie uroczystości pełniący obowiązki dowódcy ORP Kondor kmdr ppor. Marek Walder dziękując wszystkim dotychczasowym załogom i dowódcom okrętu za to, „że w czasie swojej służby włożyli ogromny wysiłek w utrzymanie sprzętu w stanie pozwalającym na realizację zadań”.

„Nikt, kto nie służył na wysłużonym okręcie, nie zdaje sobie z tego sprawy, ile pracy, ile poświęcenia wymaga utrzymania go w sprawności i zapewnienie bezpiecznego pływania. Przez ten okręt przewinęło się dziesiątki marynarzy, podoficerów, oficerów zdobywając doświadczenie, które - mam nadzieję - zostanie wykorzystany w przyszłości” – powiedział w czasie uroczystości Inspektor Marynarki Wojennej kontradmirał Mirosław Mordel.

W rozmowie z dziennikarzami Mordel zaznaczył, że w tej chwili w przypadku okrętów typu Kobben co roku wykonuje się przeglądy stanu technicznego dopuszczające je na kolejny rok służby. „Ale nie można czegoś wiecznie eksploatować. Wymagałoby to potężnych nakładów: wymiany baterii, akumulatorów, kolejne przeglądy. Po analizie kosztów trzeba było przyjąć jakąś datę graniczną” – podkreślił.

Zaznaczył, że ORP Kondor ma 53 lata. „W przypadku okrętu w tym wieku, z każdym miesiącem (dalszej eksploatacji – PAP) ryzyko, że coś się stanie jest coraz większe, bo większe jest zmęczenie materiału, Pamiętając o tym, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, zdecydowaliśmy, że pora pierwsze okręty wycofywać” – powiedział też Mordel dodając, że w przyszłym roku ze służby wycofany zostanie kolejny okręt podwodny typu Kobben, a dwa pozostałe być może uda się utrzymać w służbie do 2020 roku.

Wycofany okręt zostanie przekazany Agencji Mienia Wojskowego. Pytany o to, jaki los czeka jednostkę, Mordel powiedział, że nie widzi przeciwskazań, by trafił on do muzeum czy stał się atrakcją turystyczną. Pioch poinformował, że ORP Kondor został wybudowany w 1964 r. w niemieckiej stoczni Nordseewerke. Do polskiej Marynarki Wojennej trafił w październiku 2004 r., po przejęciu od Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii.

Rzecznik poinformował, że okręt, w ramach ćwiczeń i operacji morskich pod biało-czerwoną banderą, przebył 42000 mil morskich. Wychodził na morze blisko 200 razy i spędził na nim ponad 600 dni, z czego większość pod wodą.

Jedną z ważniejszych misji, w jakich wziął udział okręt podwodny ORP Kondor była NATO-wska operacja antyterrorystyczna Active Endeavour odbywająca się między październikiem 2008 a marcem 2009 r. na Morzu Śródziemnym. W jej ramach jednostka prowadziła podwodny dozór akwenów, skryte rozpoznanie i identyfikację jednostek nawodnych. Kondor uczestniczył też w międzynarodowych ćwiczeniach Loyal Mariner, Brilant Mariner oraz czterokrotnie w ćwiczeniach Baltops.

ORP Kondor ma 47 metrów długości i prawie 5 metrów szerokości. Jego wyporność nawodna to 520 ton, a podwodna - 572 tony. Na powierzchni wody może osiągać prędkość 12 węzłów, po wodą - 18 węzłów, a maksymalne zanurzenie to 200 metrów.

W służbie w Marynarce Wojennej pozostają jeszcze trzy okręty podwodne typu Kobben.

autor: Anna Kisicka

aks/ mok/

-1 Ulga
W końcu na złom ha ha
21 grudzień 2017 : 08:17 Harry | Zgłoś
0 WOT
Bo ja wiem czy na złom, mógł by jeszcze posłużyć w Wojskach Obrony Terytorialnej.
21 grudzień 2017 : 10:33 Kobuz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter