Żegluga

Stena Line, jeden z wiodących europejskich operatorów promowych, odnotowuje obecnie znaczną redukcję zużycia paliwa dzięki strategicznemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Zastosowanie zaawansowanego systemu o nazwie Voyage Optimization System, optymalizuje operacje statku, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 1 do 5 proc.

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana nie tylko na lądzie, ale także na morzu. Doskonale ilustruje to przykład operatora promowego Stena Line. Nowy system AI, o nazwie Voyage Optimization System, został przetestowany między innymi na trasach między Szwecją, a Danią.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji pomaga zoptymalizować operacje statku poprzez dokładną analizę wielu czynników wpływających na żeglugę, takich jak wiatr, fale i głębokość wody, zapewniając prawidłową i energooszczędną moc wyjściową. Dane te są gromadzone w czasie rzeczywistym i przetwarzane za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji, co zmniejsza zużycie paliwa i poprawia strategię operacyjną.

- Jest jasne, że wykorzystanie sztucznej inteligencji zarówno optymalizuje nasze operacje, jak i wspiera naszą wizję bardziej zrównoważonej przyszłości. Dobrze jest widzieć, że technologia nie tylko umożliwiła znaczący postęp w naszych działaniach na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla i usprawnienia pracy, ale także daje naszej załodze więcej czasu na zarządzanie codziennymi operacjami - powiedział Michael Ljunge, Digital Engineering Manager w Stena Line.

Twórcy systemu AI ściśle współpracują z załogą statku, zarówno nawigatorami, jak i kapitanami, aby stale otrzymywać informacje zwrotne i wprowadzać odpowiednie poprawki. Współpraca ta okazała się kluczowa w ulepszaniu rozwiązań AI i zapewnianiu ich praktycznej przydatności w operacjach.

- Jednym z największych wyzwań przy wdrażaniu sztucznej inteligencji było upewnienie się, że wszyscy na pokładzie rozumieją, jak działa system. Początkowo nazwaliśmy system „AI Captain”, ale wkrótce potem zmieniliśmy ją, aby uniknąć nieporozumień, że sztuczna inteligencja zastąpi podejmowanie decyzji przez człowieka. Zamiast tego technologia jest teraz przedstawiana jako inteligentny asystent, który wspiera decyzje kapitana i załogi, co pomogło zintegrować system AI w bardziej naturalny sposób, jako narzędzie uzupełniające ludzką wiedzę i doświadczenie - wyjaśnia Michael Ljunge.

Zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji i związany z tym rozwój wydajności to dopiero początek. Dzięki obecnym postępom technologicznym Stena Line ma szansę nadal wyznaczać standardy w kierunku bardziej przyjaznego dla środowiska i innowacyjnego transportu morskiego.

Te zmiany są również częścią szerszej strategii Stena Line, mającej na celu integrację zrównoważonych rozwiązań we wszystkich obszarach jej działalności, w tym wprowadzenie przez biuro podróży Sembo asystenta AI, który usprawnia planowanie i rezerwację wyjazdów oraz rewolucjonizuje tradycyjną branżę turystyczną.

Voyage Optimization System jest testowany na następujących statkach i trasach:

  • Stena Flavia (Travemunde – Liepaja / Niemcy  –  Łotwa)
  • Stena Danica (Göteborg – Frederikshavn / Szwecja  –  Dania)
  • Stena Nautica (Halmstad – Grenaa / Szwecja  –  Dania)
  • Skåne, Mecklenburg-Vorpommern (Trelleborg – Rostock / Szwecja – Niemcy)
  • Stena Nordica (Rosslare – Fishguard / Irlandia – Wielka Brytania)

rel (Stena Line)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter