Stena Line wprowadziła ponownie do eksploatacji na linii przez Morze Północne promy Stena Britannica i Stena Hollandica, po modernizacji trwającej zaledwie po 18 dni. Jak zapewnia szwedzki operator promowy, modernizacja zapewnia więcej przestrzeni i komfortu na trasie Harwich - Hoek van Holland.
Siostrzane statki, które obsługują trasę Harwich - Hoek van Holland łączącą Anglię z Holandią, są jednymi z największych promów na świecie. Ich nowy wygląd został zaprezentowany w tym minionym tygodniu podczas specjalnego wydarzenia z udziałem setek gości. Modernizację przeprowadził zespół 360 osób, pracując nieustannie przez 18 dni.
Stena Hollandica zakończyła swój pobyt w stoczni 25 stycznia, a Stena Britannica - 10 lutego. Była to stocznia Damen Shiprepair Rotterdam (dawniej Wilton-Fijenoord).
Podczas pobytu w suchym doku, całkowicie oczyszczono podwodny kadłub każdego ze statków i pomalowano specjalistyczną farbą, co zmniejsza tarcie - czytamy w oficjalnym komunikacie firmu. Zmodernizowano i przearanżowano miejsca, w których podróżni spędzają czas, by zwiększyć pojemność pasażerską.
W oparciu o informacje zwrotne zebrane przez Stena Line od pasażerów zmiany skoncentrowano na przestarzeniach, w których goście spędzają większość czasu, by jeszcze lepiej dostosować usługi do ich potrzeb. Przykładowo, dawna restauracja à la carte została zastąpiona zupełnie nowym salonem Stena Plus Lounge, mieszczącym ponad 100 osób. Za niewielką dopłatą w wysokości 28 euro goście mogą korzystać z przestronnego salonu, w którym dostępne są bezpłatne napoje i przekąski. Jest to idealna przestrzeń premium do relaksu lub pracy.
Dla młodych rodzin stworzono nową przestrzeń - Family Hub - z szeregiem rozrywek dla wszystkich grup wiekowych. Ponadto, usunięto mniejsze, ciasne obszary z tyłu statku, takie jak kino, sala konferencyjna i kawiarnia, zwalniając miejsce na bardziej otwarty i nowoczesny "Social Bar & Café".
Przy użyciu technologii satelitarnej Starlink zmodernizowano również sieć Wi-Fi, zapewniając dostęp do szybszego i bardziej stabilnego połączenia podczas całej podróży.
Podwodna część kadłuba każdego statku została oczyszczona i pokryta nową warstwą farby silikonowej. Farba, która jest wolna od biocydów, zapobiega przyleganiu organizmów takich jak glony do kadłuba i utrzymuje jego gładką powierzchnię. Zapewnia to mniejszy opór wody podczas przeprawy i przekłada na roczne oszczędności paliwa rzędu około 780 000 litrów. W przeliczeniu na jeden statek oznacza to redukcję emisji CO2 o około 2500 ton rocznie. Kolejną korzyścią jest to, że farba silikonowa utrzymuje się przez osiem lat w porównaniu do dwóch lat dla zwykłej farby.
Oprócz oszczędności uzyskanych dzięki zastosowaniu specjalnej farby, śruby napędowe każdego statku zostały dodatkowo wypolerowane, co zmniejsza tarcie w wodzie i skutkuje mniejszym oporem, a tym samym bardziej efektywnym zużyciem energii.
Erik Thulin, dyrektor regionu Morza Północnego w Stena Line, powiedział: "Wraz z modernizacją naszych dwóch statków inwestujemy w nasze usługi i dążymy do zapewnienia naszym pasażerom jeszcze lepszych wrażeń z podróży. Renowacja jest wynikiem ponad rocznego planowania, ze szczególnym naciskiem na zrównoważony rozwój, aby wesprzeć naszą ambicję zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 roku. Oprócz odnowienia i ponownego wykorzystania istniejących mebli, wiele świateł zostało zastąpionych energooszczędnymi lampami LED, a do czyszczenia jak największej liczby obszarów używamy teraz zrównoważonego środka dezynfekującego Electro-Chemical Activation (ECA) zamiast chemikaliów. Ten środek czyszczący jest wytwarzany przez wodę, energię elektryczną i sól, tworząc naturalny środek dezynfekujący. Usunęliśmy wszystkie jednorazowe opakowania plastikowe i kartonowe, a restaurację przekształciliśmy z formy bufetu w serwis, aby zminimalizować marnowanie żywności".
rel (Stena Line)