Żegluga

Francuski armator Louis Dreyfus Armateurs SAS (LDA) oraz fiński producent napędów wiatrowych Norsepower Oy Ltd. ogłosili podpisanie umowy na dostawę rotorów Norsepower, które będą zainstalowane na nowych statkach Ro-Ro do przewozu części samolotów Airbus.

Umowa, którą Norsepower określił jako „największą w historii na rynku żagli mechanicznych”, przewiduje zainstalowanie łącznie sześciu 35-metrowych wirników na każdym z trzech statków Ro-Ro, budowanych w stoczni Wuchang w Chinach z terminem dostawy w 2026 roku, które następnie zostaną wyczarterowane Airbusowi, na podstawie umowy z LDA zawartej w październiku ubiegłego roku.

Urządzenia fińskiej firmy, będące unowocześnioną wersją rotorów Flettnera, za pomocą energii elektrycznej obracają zainstalowanymi na pokładzie statku wirnikami w kształcie cylindra. Obracające się rotory Norsepower wykorzystują siłę wiatru do wytwarzania dodatkowego ciągu, wspomagając napęd statku, obniżając zużycie paliwa, emisje i koszty eksploatacyjne.

W pakiecie z wirnikami, nowe statki, które będą przewozić części samolotu Airbusa z Francji do fabryki w amerykańskim stanie Alabama, będą także wyposażone w nowy, opatentowany system Norsepower Sentient Control™ (NPSC™), służący do pomiaru siły aerodynamicznej, sterowania i raportowania oszczędności w czasie rzeczywistym. To pierwsze na świecie tego typu narzędzie, umożliwiające indywidualne sterowanie każdym wirnikiem, dzięki zarządzaniu interakcjami między napędem wiatrowym i hydrodynamicznym zachowaniem statku.

Każdy wirnik będzie wyposażony w szereg czujników, które pomogą monitorować względny przepływ wiatru i siłę ciągu, aby wygenerować największy ciąg. Fiński producent zapewnia, że jego wirniki będą mogły w sprzyjających warunkach wygenerować nawet cały ciąg, potrzebny do napędzania statku. W fazie projektowania systemu przeprowadzono szeroko zakrojone testy obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) i tunelu aerodynamicznego, aby zoptymalizować układ i konstrukcję wirników.

Oprócz tego statki, które będą miały silniki dwupaliwowe, zasilane olejem napędowym i (e)metanolem, zostaną także wyposażone w oprogramowanie do wyznaczania tras podróży na podstawie zbierania i analizy danych o niekorzystnych warunkach oceanicznych, pod kątem najlepszego wykorzystania napędu wiatrowego. Dzięki tym rozwiązaniom, do 2030 roku nowa flota morska Airbusa ma emitować na trasie transatlantyckiej blisko o połowę CO2 mniej w porównaniu do poziomu z 2023 roku.

- W czasie, gdy IMO wyznaczyła ambitne cele, aby doprowadzić żeglugę do zerowego zużycia energii netto, napęd wiatrowy jest uważany za realny składnik zrównoważonego koszyka energetycznego dla statków morskich - powiedział Mathieu Muzeau, dyrektor generalny ds. transportu i logistyki w Louis Dreyfus Armateurs.

Z kolei szef fińskiej firmy zapewnia, że produkowane przez nią rotory są już na siedmiu statkach, jednocześnie złożono zamówienia na 16 kolejnych tego typu urządzeń. Dzięki temu łączna liczba zainstalowanych lub zamówionych napędów wiatrowych Norsepower wzrosła do 40.

- Umowa z LDA, obejmująca całą nową flotę Airbusa, jest game – changerem dla całej światowej branży pomocniczych napędów wiatrowych. To największa umowa, zawarta dotąd na rynku żagli mechanicznych, po raz pierwszy obejmująca nasze nowe narzędzie Norsepower SentientControl™. Airbus jest pierwszym czarterującym, który wykorzysta ten zaawansowany system sterowania – podkreśla Tuomas Riski, prezes Norsepower Oy Ltd.

Zamówienia, związane z nowymi statkami dla Airbusa dotyczą największych liczbowo zestawów rotorów, instalowanych na poszczególnych statkach. W przypadku większości dostaw, tak od Norsepower jak i jego konkurentów, armatorzy decydowali się na instalację pojedynczego lub potencjalnie podwójnego systemu, w miarę wzrostu rynku „żagli mechanicznych”. Sporadycznie armatorzy zlecają montaż czterech systemów na jednym statku. Na nowych statkach, budowanych pod czarter Airbusa, liczba ta wzrasta do sześciu, zaś całe zamówienie dotyczy aż 18 systemów.

Norsepower otworzył niedawno własną fabrykę w Dafeng, na północ od Szanghaju, dostrzegając rosnący popyt na energooszczędne rozwiązania, wykorzystujące napędy wiatrowe na nowo budowanych statkach. Nowa inwestycja zapewnia fińskiemu producentowi obecność blisko stoczni, co ułatwia pozyskiwanie zamówień i późniejszą instalację.

- Gdy fabryka w Dafeng będzie gotowa, zamierzamy produkować w niej 100 wirników rocznie – deklaruje prezes Norsepower.

Louis Dreyfus Armateurs wyposaża flotę Airbusa, przewożącą części samolotów nie tylko w rotory. Niedawno na innym - eksploatowanym już statku - Ville de Bordeaux - wykonano instalację tzw. żaglopłatów (skrzydeł żaglowych) hiszpańskiego producenta. Sam montaż trwał krótko, jednak przedtem do tej operacji statek przygotowała polska stocznia.

GL, rel (LDA, Norsepower), TradeWinds

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter