Żegluga

Yara Clean Ammonia, North Sea Container Line i Yara International łączą siły, aby wprowadzić do eksploatacji pierwszy na świecie kontenerowiec, który będzie wykorzystywał czysty amoniak jako paliwo. Nazwany Yara Eyde, statek będzie pierwszym, który popłynie bezemisyjną trasą morską między Norwegią a Niemcami. 

Yara Eyde będzie pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym czystym amoniakiem i stanowi międzysektorową współpracę umożliwiającą redukcję emisji na dużą skalę przed terminami wprowadzenia w życie celów klimatycznych na rok 2030 - mówi Svein Tore Holsether, prezes i dyrektor generalny Yara International.

Pierwsza ekologiczna trasa żeglugowa do Niemiec

Ponieważ globalny transport morski odpowiadał w ubiegłym roku za 706 milionów ton emisji CO2 (według Międzynarodowej Agencji Energii), konieczna jest współpraca w ramach łańcuchów wartości, aby osiągnąć cel 1,5°C do 2030 roku. Yara International jest członkiem-założycielem First Movers Coalition i wspiera Green Shipping Challenge. Yara International i Yara Clean Ammonia promują rozwiązania niskoemisyjne w sektorach trudnych do dekarbonizacji oraz czysty amoniak jako paliwo w nowych i modernizowanych statkach o zerowej emisji.

Yara Eyde jest zoptymalizowana pod kątem korytarza handlowego między Norwegią a Niemcami i będzie eksploatowana między Oslo, Porsgrunn, Hamburgiem i Bremerhaven. Od 2026 r. norweskie firmy będą mogły bezemisyjnie handlować swoimi produktami i ekspediować je w Norwegii i poza nią. Yara International uczestniczy w projekcie jako właściciel ładunku. Nawóz produkowany w Porsgrunn będzie wysyłany bezemisyjnie do Niemiec, zmniejszając emisję w zakresie 3. o 11 000 ton CO2 rocznie (emisje z zakresu 3 są wynikiem działań związanych z aktywami, które nie są własnością ani nie są kontrolowane przez organizację raportującą, ale na które organizacja pośrednio wpływa w swoim łańcuchu wartości).

Widzimy rosnące zapotrzebowanie ze strony właścicieli ładunków na redukcję emisji. Yara Eyde oferuje właścicielom ładunków konkurencyjną i bezemisyjną logistykę - mówi Bente Hetland z North Sea Container Line.

Zachęcanie do stosowania paliw niskoemisyjnych jest kluczem do ograniczenia emisji w transporcie morskim

Aby odnieść sukces w dekarbonizacji żeglugi, technologie niskoemisyjne muszą zostać wprowadzone na skalę komercyjną w ciągu najbliższej dekady. Konieczne jest, aby przewoźnicy byli zachęcani do wyboru paliwa niskoemisyjnego - mówi Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.

Yara Clean Ammonia AS i North Sea Container Line AS zakładają spółkę joint venture w celu realizacji budowy i wprowadzenia do eksploatacji Yara Eyde, podczas gdy operatorem statku będzie NCL Oslofjord AS. Spółka joint venture ma stać się pierwszym na świecie operatorem liniowym, który będzie eksploatował wyłącznie kontenerowce napędzane amoniakiem. Enova przyznała Yara Eyde nieco ponad 40 milionów koron norweskich - wsparcie to ma decydujące znaczenie dla realizacji projektu.

Czysty amoniak zmniejsza emisje z transportu morskiego

Transport morski odpowiada za około 3 proc. globalnej emisji CO2 (zdaniem Międzynarodowej Organizacji Morskiej). Czysty amoniak ograniczy emisje z transportu morskiego, umożliwiając bezemisyjny transport towarów na całym świecie.

Ten wyjątkowy projekt stanowi ważny krok w kierunku bezemisyjnych łańcuchów dostaw dla Yara i pokazuje, że czysty amoniak będzie w stanie zapewnić opłacalny i przyjazny dla środowiska transport morski. Yara Eyde zademonstruje dojrzałość amoniaku jako paliwa morskiego - mówi Ankarstrand.

Yara Clean Ammonia zajmuje się dystrybucją i transportem amoniaku. Eksploatuje największą globalną sieć amoniaku z 15 statkami, a poprzez Yara ma dostęp do 18 terminali amoniaku oraz wielu miejsc produkcji i konsumpcji amoniaku na całym świecie. Przychody i EBITDA za cały rok 2022 wyniosły odpowiednio 4 422 mln USD i 249 mln USD. Siedziba Yara Clean Ammonia znajduje się w Oslo w Norwegii.

North Sea Container Line jest wiodącym operatorem kontenerowym między portami kontynentalnymi oraz ulokowanymi na zachodzie i północy Norwegii. Założona w 1998 roku, zatrudnia 27 pracowników i ma siedzibę w nadmorskim mieście Haugesund. Linia kontenerowa jest największym operatorem na norweskim obszarze żeglugowym z 150 000 TEU i przychodem w wysokości 64 mln EUR w 2021 roku. Główny akcjonariusz, to Elkem ASA.

W dążeniu NCL do bardziej zrównoważonej przyszłości, dwa kontenerowce o pojemności 1300 TEU napędzane metanolem zostały zamówione w czerwcu 2022 roku z dostawą w 2024 roku. Statki te będą pływać wzdłuż wybrzeża zachodniej i północnej Norwegii. Projekt ten otrzymał wsparcie funduszy Enova.

NCL opracuje odpowiednie portfolio wolumenów przemysłowych, dalekomorskich i krótkodystansowych po stronie importu, aby uzupełnić duże wolumeny eksportowe z Yara Porsgrunn.

AL, PBS, rel (Yara)

Fot.: Yara

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter