Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, 13 października 2023 r., w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisano umowę z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego "PROJMORS" z Gdańska na wykonanie analizy nawigacyjnej dla ruchu statków po nowym podejściowym torze wodnym do portu w Świnoujściu. Wartość umowy to nieco ponad 600 tys. zł, a termin jej wykonania to I kwartał 2024 r.
- Dzisiejsze podpisanie umowy to kolejny, ważny krok w rozwoju świnoujskiego portu, przybliżający nas do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego, który będzie kluczową inwestycją realizowaną w kolejnych latach. Dzięki niemu Świnoujście ma szansę stać się hubem przeładunkowym dla Bałtyku, wypełniając lukę między Hamburgiem, a Trójmiastem — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wykonanie analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru dotyczy przede wszystkim wyznaczenia i określenia szczegółowych współrzędnych tego toru pod kątem bezpieczeństwa nawigacji maksymalnych statków, jakie będą zawijać do portu, zarówno kontenerowców, jak i masowców. Takie jednostki mają nawet 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Analiza nawigacyjna jest niezbędna do tego, aby określić wszystkie bezpieczne parametry toru, związane z manewrowaniem statków, a także jego oznakowanie nawigacyjne i lokalizację kotwicowisk w taki sposób, by żegluga mogła odbywać się płynnie i bezpiecznie.
- Przygotowujemy się do budowy nowego toru podejściowego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu.
Wykonanie analizy jest związane z zadaniem pn. „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”, dla którego w lipcu 2023 r. podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pre-umowę na dofinansowanie z krajowego programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027”. Wartość tego przedsięwzięcia to ponad 7,3 mld zł, a kwota dofinansowania z programu FEnIKS wynosi ponad 2,8 mld zł.
Efektem będzie utworzenie wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, o głębokości technicznej 17 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek długości ok. 70 km. Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu i będzie przebiegać po wodach polskiego morza terytorialnego oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej.
- To właśnie ten dokument będzie wskazywał dokładne parametry tych torów i jakie rodzaje statków maksymalnych będą się mogły w nim poruszać. Dzięki tej umowie będziemy mogli dokonywać kolejnych przetargów, podpisywać kolejne umowy, aby ten projekt w tej finansowej perspektywie unijnej zrealizować. Do końca 2029 roku powinniśmy mieć tor wodny – powiedział w piątek dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
Obszar, w którym będzie się mieścił tor, to korytarz wyznaczony dla tras żeglugowych, zawarty w „Planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej”. Czas realizacji robót budowlanych to lata 2027-2029. Do wydobycia podczas prac pogłębiarskich będzie ok. 130-150 mln metrów sześciennych urobku.
Inwestycja jest jednym z trzech elementów uchwalonego przez Radę Ministrów w maju 2023 r. programu wieloletniego pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu na lata 2023-2029”. Pozostałe dwa zadania to budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu oraz zakup pogłębiarki na potrzeby utrzymania parametrów torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Koszt całego programu, na który składać się będą środki finansowe budżetu państwa oraz programu FEnIKS, to ok. 10,3 mld zł.
rel (MI), PAP