Na środę, 6 września, zaplanowano wejście do terminalu LNG w Świnoujściu gazowca LNG z pierwszym ładunkiem z nowego dla Polski źródła - Gwinei Równikowej.
W środę rano spodziewane jest cumowanie przy stanowisku przeładunkowym Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego gazowca Global Star (nr IMO 9859741; GT 113 822; rok budowy 2021; nośność 94 732 t; ładowność 170 138 m³).
Dostarczy on ładunek przyjęty w dniach 12-13 sierpnia w terminalu Punta Europa Terminal (EG LNG Terminal) w Gwinei Równikowej. Będzie to pierwszy ładunek dostarczony do świnoujskiego terminalu z tego źródła.
Ciekawym aspektem konstrukcyjnym terminalu LNG Punta Europa jest to, że część drogi rurociągów łączących instalacje skraplające ze stanowiskiem przeładunkowym przebiega mostem wiszącym.
Poza głównymi źródłami w USA i Katarze (polski importer ma podpisane z tamtejszymi dostawcami długoterminowe umowy na dostawy LNG, ale zdarzają się także dostawy spotowe z tych kierunków) LNG było dotąd dostarczane do terminalu w Świnoujściu, na mocy umów krótkoterminowych lub jednorazowych - spotowych, również z Norwegii, Trynidadu i Tobago, Nigerii i Egiptu.
Punta Europa LNG Terminal, znany także jako Equatorial Guinea LNG lub EG LNG, to otwarty w 2007 roku terminal LNG zlokalizowany na wyspie Bioko w prowincji Bioko Norte w Gwinei Równikowej. Jego właścicielem i operatorem jest spółka Equatorial Guinea (EG) LNG Holdings Ltd, której udziałowcami są: Marathon Oil z Teksasu w USA (większościowy udziałowiec), Sonagas - Sociedad Nacional de Gas de Guinea Ecuatorial oraz Marubeni Corporation z Japonii. Terminal może dostarczać do 3,7 mln ton LNG rocznie.
Gazowiec Global Star należy formalnie do firmy leasingowej ICIL Maritime Leasing Intl z Hongkongu, ale jego komercyjnym armatorem, a także operatorem i armatorem zarządzającym jest Qatar Gas Transport Co z Kataru, zaś za zarząd techniczny statku odpowiada Nakilat Shipping Qatar Ltd, również z Kataru.
PBS
Fot.: EG LNG Terminal; Nakilat