Ceny przyspieszonych tranzytów przez Kanał Panamski rosną, ujawnia armator Avance Gas. Pewna nieujawniona z nazwy firma żeglugowa zapłaciła zawrotną kwotę 2,4 miliona dolarów, aby zapewnić na aukcji miejsce poza kolejką na przejście przez Kanał Panamski.
Taka cena została ujawniona w komunikacie dla udziałowców przez Oysteina Kallekleva - dyrektora generalnego Avance Gas, armatora gazowców klasy VLGC, który prawdopodobnie brał udział w tej samej aukcji, ale przegrał w niej.
Płatności na poziomie 2 mln USD były wcześniej ujawniane w listopadzie 2022 roku przez władze kanału - ACP (Autoridad del Canal de Panamá).
Opóźnienia na tym ważnym szlaku wodnym nie ustają, zmuszając armatorów do podejmowania drastycznych i kosztownych działań.
Standardowa opłata za tranzyt wynosi około 400 000 USD, ale ACP każdego dnia oferuje jeden lub dwa "wolne" przejścia przez śluzy neo-panamax dla oferenta, który zaproponuje najwyższą cenę.
Armator w tym świeżym przypadku nie został zidentyfikowany.
Administracja kanału - ACP - przyznała w e-mail'u do agencji informacyjnej Bloombergowi, że 2,4 miliona dolarów nie jest nawet rekordowym poziomem.
Aukcje są zazwyczaj wygrywane przez gazowce LNG lub LPG.
"Można ominąć kolejkę, ale jest to niezwykle kosztowne" - powiedział Kalleklev. "Ceny gwałtownie wzrosły. Po dodaniu regularnej opłaty, zbliżasz się do trzech milionów dolarów, aby przeprowadzić swój statek przez kanał" - dodał.
Avance Gas podał, że czas oczekiwania na przejście przez Kanał Panamski w drugim kwartale br. wynosił średnio 6,5 dnia w kierunku północnym i 5,25 dnia w kierunku południowym.
Sytuację w Panamie utrudnia długotrwała susza trwająca od maja, która poważnie wpłynęła na poziom wody w jeziorze Gatun, z którego słodka woda jest uwalniana do kanału i przez śluzy.
Zmusiło to ACP do nałożenia ograniczeń zanurzenia i zmniejszenia liczby tranzytów każdego dnia.
PBS, z mediów
Fot.: Avance Gas
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.