Na redzie Geteborga miał miejsce pierwszy we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej przypadek dostawy na jej statek biopaliwa.
Masowiec Podlasie (nr IMO 9346811; rok budowy 2008; GT 24 109; nośność 38 981 t) zabunkrował 110 ton paliwa B23 na redzie szwedzkiego portu Geteborg 17 sierpnia br.
Pierwsze bunkrowanie biopaliwa na statek Polskiej Żeglugi Morskiej (Podlesie, off Geteborg, 17.08.2023) pic.twitter.com/OFkJSA9sZH
— Portal Morski (@PortalMorski) August 23, 2023
Dostawę zrealizowała firma Bunker One z wykorzystaniem wyczarterowanego zbiornikowca bunkrowego Nore (nr IMO 9407225; GT 2999; nośność 3569 t).
Bunkrowanie można uznać za próbne. Statek o wyporności ok. 46 900 ton wyposażony jest w silnik napędu głównego o mocy MCR 7368 kW (10 018 KM) i zespoły prądotwórcze oprate na silnikach wysokoprężnych o łącznej mocy 1905 kW. Masowiec osiąga prędkość maksymalną 15 węzłów. Przy prędkości eksploatacyjnej 14 węzłów zużywa ok. 26,50 ton paliwa na dobę.
Biopaliwa to przyszłość żeglugi w dobie coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących redukcji emisji CO2. W związku z faktem, że produkowane są one zazwyczaj z surowców pochodzenia rolniczego lub miejskich odpadków, zastępujących surowce pochodzenia kopalnego, to ich całkowity ślad węglowy w całym cyklu od źródła do zużycia (well-to wake) ograniczony jest o ok. 26 proc.
Duńska firma Bunker One to spółka, która od ubiegłego roku proponuje armatorom paliwa z surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, z miejscem odbioru w rejonie Cieśnin Duńskich lub Goeteborga. Wśród ostatnich klientów, oprócz masowca Podlasie, znalazł się również luksusowy niemiecki wycieczkowiec Mein Schiff 4. O ile jednak polski statek załadował paliwo bezpośrednio z bunkierki, to w przypadku cruisera odbywało się to w porcie Aarhus z cystern drogowych.
PBS; rel (PŻM; Bunker One)
Fot.: Bunker One (video stills)