Pierwszy w tym roku luksusowy statek pasażerski zacumuje w czwartek, 20 kwietnia przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte. Będzie to jednostka Hamburg, pływająca pod bahamską banderą, która wielokrotnie gościła w Gdańsku. W tym roku przywitamy ją dwukrotnie, bo również 20 maja. Wycieczkowiec ma 145 m długości, 21,5 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 15 067 GT. Jednostka może przyjąć na swój pokład do 420 pasażerów. Przybycie statku planowane jest na godz. 11.
Ubiegłoroczny sezon na wizyty zagranicznych gości opływających Europę i świat na luksusowych statkach był bardzo udany. Do Portu Gdańsk od maja do września wycieczkowce zawijały łącznie 79 razy. Na ich pokładach podróżowało 29,5 tys. pasażerów. Największym statkiem był liczący ponad 239 m długości wycieczkowiec Marina. Dotychczas rekordowym rokiem pod względem zawinięć był 2018 r. Do Portu Gdańsk wpłynęło wówczas 67 jednostek z nieco ponad 30 tys. pasażerów.
Zwiększona liczba zawinięć wycieczkowców w ub.r. spowodowana była tym, że statki, w związku z agresją Rosji na Ukrainę, omijały Port St Petersburg.
Jednostki, które rokrocznie wpływały do St. Petersburga, zostały rozdzielone na inne porty bałtyckie. A były to konkretne ilości - około 350 zawinięć. Zyskały na tym przede wszystkim porty średnie – do których zalicza się Gdańsk – ale także np. port Rønne na Bornholmie, Kłajpeda na Litwie, Ryga na Łotwie, czy też port w Visby na szwedzkiej Gotlandii – wyjaśnia Michał Stupak, menadżer klienta w Porcie Gdańsk.
W tym roku wycieczkowce w Porcie Gdańsk będą cumować ok. 50 razy. Najdłuższą jednostką, która przypłynie będzie Bolette, pływająca pod bahamską banderą i mierząca 238 metrów. Jej przybycie jest planowane na 10 maja. W tym roku sezon zakończy się nietypowo, bo tuż przed świętami Bożego Narodzenia, 17 grudnia, kiedy to do Gdańska przypłynie maltański Hanseatic Nature, mierzący 139 m.
Ale możliwości Portu Gdańsk są dużo większe. Teoretycznie może przyjąć do 120 jednostek wycieczkowych w ciągu roku. Wszystkie operacje odbywają się na nabrzeżach przeładunkowych: Nabrzeżu Obrońców Westerplatte, Nabrzeżu Oliwskim oraz na Nabrzeżu WOC II. Dlatego też na czas pobytu jednostki pasażerskiej w Porcie Gdańsk konieczne jest wydzielenie tzw. strefy bezpieczeństwa dla osób, które bezpośrednio zajmują się obsługą jednostki.
Na rozwój żeglugi wycieczkowej wpływ ma zarówno sytuacja geopolityczna w regionie oraz zaangażowanie samorządów i organizacji turystycznych.
Trzeba przekonywać armatorów wycieczkowych, że basen Morza Bałtyckiego to region spokojny i bezpieczny. Musimy być aktywni w organizacjach takich jak Cruise Baltic, czy Cruise Europe, prezentować naszą ofertę handlową podczas targów w Europie, czy Stanach Zjednoczonych. Patrząc z perspektywy ostatnich targów w Miami, w których uczestniczyliśmy widać wyraźnie, że to, co przyciąga linie żeglugowe, to oferta turystyczna portowego miasta. Chcemy pokazywać potencjał Gdańska i całego Pomorza. Mamy bowiem ogromną szansę na przejęcie turystów dotychczas pływających do portu w St. Petersburgu - dodaje Michał Stupak.
Gdańsk, i całe Pomorze to idealna destynacja dla turystów nie tylko z Europy, ale z całego świata. Jak wynika z danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej i Pomorskiego Instytutu Naukowego, w 2022 r. Gdańsk odwiedziło 2 088 444 turystów, w tym 557 818 zagranicznych. Najwięcej z Niemiec, krajów skandynawskich i Wielkiej Brytanii. Wśród miejsc, które najchętniej zwiedzali było Westerplatte.
rel (Port Gdańsk SA)
Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl