Żegluga

Nowoczesny prom pasażersko-samochodowy Rusadir (ex. Honfleur), wyczarterowany przez hiszpańskiego armatora Baleària opuścił dziś stocznię w Gdyni i zacumował na kilka dni w Gdańsku celem napełnienia zbiornika statku skroplonym gazem ziemnym (LNG). Już w najbliższą sobotę wypłynie do Malagi.

Rusadir (ex: Honfleur) to prom pasażersko-samochodowy, który od grudnia 2021 roku formalnie jest własnością Siem Shipping Inc. (firma posiada w Gdyni oddział zajmujący się zarządem techniczno-eksploatacyjnym statków - Siem Ship Management Sp. z o.o.). Statek do dnia dzisiejszego cumował w Stoczni Remontowej Nauta SA, gdzie przechodził ostatnie prace wykończeniowe przed wejściem na regularną linię, jak np. rebranding (charakterystyczne dla tego hiszpańskiego armatora turkusowo-białe malowanie burt).

Prom między godz. 15 a 16 zacumował w Gdańsku, na wysokości Westerplatte celem napełnienia zbiornika skroplonym gazem ziemnym (to tzw. bunkrowanie LNG), by już w najbliższą sobotę mógł wypłynąć do Malagi. Rusadir obsługiwać będzie regularną linię Melilla-Malaga.

Rusadir zainteresowanie wzbudził jeszcze przed wpłynięciem do Gdyni z uwagi na perturbacje związane z jego budową.

Uroczyste cięcie blach pod budowę promu rozpoczęło się w marcu 2018 roku, w niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG (FSG) na zamówienie francuskiego armatora Brittany Ferries.

Niestety stocznia popadła w problemy finansowe i znacznie przedłużyła budowę jednostki. W końcu, po złożeniu przez FSG wniosku o ogłoszenie niewypłacalności w kwietniu 2020 roku, francuski klient anulował i po zawarciu ugody, statek stał się własnością grupy Siem.

Niedokończony, ale w dość wysokim stopniu już wyposażony, statek został wyholowany ze stoczni we Flensburgu w październiku 2020 roku. Jego budowę dokończyła stocznia Fosen Yard w Rissa koło Trondheim.

Rusadir ma 187 m długości, 31 m szerokości, 6, 6 m zanurzenia, 42 500 tonażu pojemnościowego brutto, 6080 t nośności, 1680 miejsc dla pasażerów i 261 kabin. Przetransportuje 550 samochodów osobowych, a długość linii ładunkowej wynosi 2600 m.

Na pokładzie znajdują się m.in. komfortowe kabiny czteroosobowe, sześcioosobowe kabiny rodzinne, deluxe oraz dla osób o ograniczonej mobilności. Ponadto kino, restauracje, kawiarnia, bar, butiki, miejsca zabaw dla dzieci oraz zakwaterowanie dla 130-osobowej załogi. Dostęp pomiędzy poszczególnymi pokładami odbywa się za pomocą dwóch centralnych klatek schodowych i dwóch wind.

Warto dodać, że częściowo wyposażone bloki nadbudówki na prom dostarczyły firmy Marine Projects Sp. z o.o. i Holm Construction Sp. z o.o. z Gdańska.

AL
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

 

-1 Niedługo
Nagłówek powinien brzmieć: "Ex Honfleur w barwach hiszpańskiego armatora Baleària wypłynął z Gdyni".
24 marzec 2023 : 08:25 billboardGA | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter