W poniedziałek, 26 grudnia, zarząd francuskiego rejestru międzynarodowego (otwartego) poinformował, że w poprzednim tygodniu flota zarejestrowana w tym rejestrze przekroczyła poziom 400 statków pływających pod banderą francuską. Oba statki kojarzone z tym progiem wielkości floty mają związki z Polską.
Registre International Français (RIF), znany także jako French International Shipregister (FIS), to drugi (działający równolegle z rejestrem "narodowym" francuskiej bandery), otwarty dla podmiotów zagranicznych lub z kapitałem zagranicznym, rejestr statków, który - w pewnym uproszczeniu i przybliżeniu - można określić jako rejestr wygodnej bandery.
W minionym tygodniu wpisano do rejestru RIF nowe statki, które sprawiły, że liczba statków w jego flocie przekroczyła poziom 400 jednostek.
W środę, 21 grudnia, w RIF zarejestrowano gazowiec LNG o ładowności 174 000 m³ Lech Kaczyński, przekazany Knutsen LNG France po ukończeniu prac w południowo-koreańskiej stoczni Ulsan i czarterowany przez PGNiG / PKN Orlen. Jest to czwarty gazowiec LNG, który dołączył do RIF w 2022 roku, a zarazem jednostka nr 400 (co potwierdziliśmy w korespondencji z RIF) pod francuską banderą w ramach otwartego (międzynarodowego) rejestru francuskiego.
Z koreańskiego Ulsan w pierwszy rejs ruszy gazowiec, który będzie dostarczał LNG do Polski. Pierwsze zadanie załogi to schłodzenie zbiorników do -130 °C, by przygotować je na przyjęcie ładunku. Łącznie naszą flotę zasili 8 takich gazowców, uzupełniających dostawy #BalticPipe pic.twitter.com/XQZiO534Ka
— ORLEN (@PKN_ORLEN) December 28, 2022
W odpowiedzi na zapytanie Portalu Morskiego, otrzymaliśmy zapewnienie, że: "Biuro RIF zwracało szczególną uwagę na zachowanie polskiego zapisu tych nazw [statków Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka - red.] pod francuską flagą." Jest to sytuacja nietypowa, prawdopodobnie nawet precedensowa. Generalnie przyjęło się bowiem (lub jest to w niektórych przypadkach regulowane przepisami), że nazwy statków w rejestrze pod banderą określonego państwa mogą być zapisane jedynie w alfabecie (dostępnym zestawem znaków, w tym specjalnych) języka państwa bandery.
Czytaj także:
Nadano imiona parze pierwszych statków budowanych pod czarter PGNiG (PKN Orlen)
Znamy nazwy pierwszych dwóch gazowców LNG w czarterze PGNiG
Takie będą pierwsze gazowce LNG czarterowane przez PGNiG [VIDEO]
Z kolei w czwartek, 22 grudnia, zarejestrowano w RIF jednostkę nr 401, czyli Canopée - pierwszy statek ro-ro z pomocniczym napędem żaglowym, jaki dołączył do floty pod francuską banderą. Ten 121-metrowy statek, należący do Jifmar Guyane, został wyczarterowany przez Alizés do transportu rakiet Ariane 6 (ArianeGroup) z Europy do jej bazy startowej w Kourou (Gujana Francuska).
Canopée zostanie wyposażony w cztery składane sztywne żaglopłaty, które dzięki energii wiatru zmniejszą zużycie paliwa o 30 proc. "W ramach RIF francuska flota ma wiatr w żaglach i uczestniczy w dekarbonizacji transportu morskiego" - napisano w oficjalnym komunikacie RIF. Częściowo (w znacznym stopniu) wyposażony statek powstał w podszczecińskiej stoczni Partner Stocznia Sp. z o.o.
Czytaj także:
Szczecin - wodowanie statku do przewozu rakiet Ariane 6, ro-ro z żaglopłatami
Rakiety Ariane nowej generacji popłyną statkiem ro-ro pod żaglami
Wracając do "naszego" gazowca… Lech Kaczyński opuścił stocznię Hyundai Heavy Industries w Ulsan 22 grudnia i udał się do terminalu LNG Gwangyang LNG Terminal w południowo-koreańskim porcie Yosu, gdzie przyjął (w dniach 23-25 grudnia) niewielką ilość skroplonego gazu ziemnego w celu dodatkowego schłodzenia systemu ładunkowego (tzw. coolant).
Obecnie nie ujawnia w systemie ostatecznej destynacji (może jej nie ma - czeka na dyspozycje operatora - czarterującego, czyli PGNiG) i kieruje się na razie na Singapur, w rejonie którego znaleźć się ma 1 stycznia 2023 roku (być może przyjmie tam paliwo).
PBS; rel (RIF; PKN Orlen; Knutsen LNG France)