Żegluga

Operator promowy Corsica Linea odebrał ze stoczni swój najnowszy statek - A Galeotta - prom typu ro-pax (pasażersko-samochodowy z relatywnie większą częścią ładunkową) z napędem na LNG. Oficialne przekazanie nastąpiło 6 grudnia w stoczni Cantiere Navale Visentini Srl. A Galeotta będzie "jednostką flagową" armatora Corsica Linea na linii Marsylia - Ajaccio/Bastia.

Wodowanie promu miało miejsce we wrześniu 2021 roku. Wtedy zapowiadano jego przekazanie na II kwartał 2022 roku. Z kolei na jednym ze swoich profili w mediach społecznościowych armator stwierdził 23 listopada 2021 r., że spodziewa się odebrania statku z włoskiej stoczni w lipcu 2022 r.

A Galeotta jest pierwszą (po ponad 20 latach) jednostką z nowej generacji, odmiennego w stosunku do wcześniejszych budowanych przez stocznię Visentini, projektu. Statek został zaprojektowany przez NAOS Ship & Boat Design (projekt P355) i jest bardzo podobny, choć nie identyczny, nie bliźniaczy, w stosunku do jednostki budowanej w tej samej stoczni obecnie, która - w czarterze - będzie eksploatowana przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries).

Statek o stoczniowym numerze budowy 238 (co ciekawe - budowanej już po A Galeotta jednostce pod czarter PŻB nadano niższy numer budowy - 237) ma 206,60 m długości całkowitej (o ok. 10 m mniej niż prom, który będzie czarterowany przez PŻB), 28,20 m szerokości i zanurzenie 6,7 m. Statek przewozić będzie jednorazowo do 650 lub, według innych źródeł, 870 pasażerów (liczba celowo zaniżona przez armatora w stosunku do teoretycznie możliwej przy tym projekcie promu wynoszącej 920), którzy będą mieli do dyspozycji m.in. 216 kabin.

Statek ma rampę zewnętrzną wyłącznie na rufie, ale jest zaprojektowany do łatwej konwersji do zaaranżowania furty i rampy także na dziobie, tzn. może to być prom "przelotowy".

Nominalna, teoretyczna długość linii ładunkowej dla tego projektu promu wynosi 2750 m, ale francuski operator promowy zdecydował się na napęd LNG, co sprawiło, że ustawione w części rufowej górnego pokładu samochodowego dwa zbiorniki kriogeniczne na paliwo LNG (typu C), o pojemności 260 m³ każdy, pomniejszyły dostępną dla ładunków powierzchnię pokładu zmniejszając linię ładunkową do 2559 m. Na oddzielnym pokładzie A Galeotta może przewozić do 90 samochodów osobowych na pokładzie 1. i kolejnych 59 na 4.

Napęd nowego promu ro-pax Corsica Linea zapewniają dwa silniki dwupaliwowe Wärtsilä 12V50DF, o mocy 11 700 kW - każdy pozwalające statkowi na rozwijanie prędkości eksploatacyjnej 22 węzłów.

Projekt zawiera m.in. nowe bardziej efektywne hydrodynamicznie rozwiązanie kształtu części dziobowej kadłuba I gruszki dziobowej - FlexBow 2.0. Statek spełnia też wymogi przepisów SOLAS Safe Return to Port (SRtP).

PBS (PortalMorski.pl)

Fot., rys.: Corsica Linea, Visentini, NAOS, PŻB 

Wysokie podobieństwo ro-pax'a A Galeotta i statku budowanego pod czarter PŻB
Wodowanie A Galeotta we wrześniu 2021 r.
A Galeotta przekazana armatorowi
Wysokie podobieństwo ro-pax'a A Galeotta i statku budowanego pod czarter PŻBWodowanie A Galeotta we wrześniu 2021 r.A Galeotta przekazana armatorowi

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter