Żegluga

Nowy prom we flocie Stena Line, Stena Ebba, dowodzony przez kapitana Andrew Parkera jest już na ostatnim etapie podróży z Chin do Europy. Statek typu E-flexer dołączy do siostrzanej jednostki Stena Estelle na linii Gdynia-Karlskrona.

Kapitan statku Andrew Parker, który latem tego roku dostarczył statek Stena Estelle, otrzymał kolejne zadanie – tym razem chodziło o bliźniaczą jednostkę, Stena Ebba. Kapitan Parker jest weteranem żeglugi i pasjonatem żeglarstwa, któremu bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój są bliskie sercu. Jego podróż na Stena Ebba zbliża się właśnie do końca.

Czeka mnie ostatni etap do Bristolu w Wielkiej Brytanii, gdzie zejdę na ląd i przekażę stery kapitanowi operacyjnemu – powiedział kapitan Andrew Parker.

W Yantai, w chińskiej prowincji Shandong, statek Stena Ebba został w pełni załadowany i wypłynął w swój pierwszy rejs do Europy. Decyzja o niewysyłaniu pustego statku, a zabraniu ładunku podczas tej podróży przyczyniła się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, redukując liczbę jednostek frachtowych, które w przeciwnym razie zajęłyby miejsce na innych statkach. W ramach dalszych wysiłków na rzecz ekologicznej agendy Stena Line, rejs ten odbył się z ekonomiczną prędkością, oszczędzającą paliwo. Ładunek składał się m.in. z setek pojazdów elektrycznych zmierzających do Wielkiej Brytanii, dzięki czemu można powiedzieć, że Stena Line przyczyniła się do elektryfikacji europejskiego rynku samochodowego.

Trasa wiodła od Morza Południowochińskiego z pierwszym postojem w Singapurze w celu załadowania paliwa, wody pitnej, prowiantu oraz rozładowania odpadów. Z Singapuru podróż odbywa się przez Ocean Indyjski i Morze Czerwone, przez Kanał Sueski do Morza Śródziemnego.

W czasie rejsu załoga świętowała 60-lecie Stena Line tortem upieczonym przez kucharza w pokładowej kuchni, a czas na pokładzie wykorzystano też na szkolenie załogi.

Statek spisał się naprawdę dobrze podczas całego rejsu! Dzięki stosunkowo spokojnej podróży i braku problemów technicznych, wykorzystaliśmy trochę czasu na pokładzie, aby szkolić załogę w zakresie procedur bezpieczeństwa – powiedział kapitan Parker.

Czuję się zaszczycony, że dostałem taką szansę na koniec mojej morskiej kariery. Chcę również z całego serca podziękować mojej żonie Karen za odłożenie na bok własnych uczuć i potrzeb, aby z całego serca wspierać mnie w tym przedsięwzięciu. Nie mogę się doczekać, kiedy już niedługo znów będę w domu z moją rodziną – dodał kapitan Parker.

Ostatni etap podróży Stena Ebba na Morze Bałtyckie właśnie się rozpoczyna. Niedługo nowy statek zawita do Karlskrony w Szwecji, a po krótkim postoju przepłynie do Polski, gdzie wkrótce rozpocznie kursowanie na linii Gdynia-Karlskrona.

Więcej o E-flexerach

Stena Ebba i Stena Estelle to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Mają długość 240 metrów, oferują miejsce dla 1200 osób oraz każdy z nich pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Nie tylko ich rozmiary są wyjątkowe, ale także budowa. Są wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Mogą być przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów statek może korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Natomiast pasażerom spodobają się przestronne, po skandynawsku wykończone wnętrza, z widokami morza przez panoramiczne okna.

Stena Estelle w miesięczniku

W najnowszym numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU artykuł o pierwszym, nowoczesnym promie we flocie Stena Line, obsługującym od września br. linię Gdynia-Karlskrona - Stena Estelle. Na łamach gazety dowodzący statkiem kpt. ż.w. Wojciech Jurgas opowiada o pierwszych wrażeniach z rejsu. 

rel (Stena Line), AL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter