Ruch na kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną jest aktualnie nieco mniejszy niż zaraz po jego otwarciu; sezon turystyczny w zasadzie już minął, trwają też prace pogłębiarskie i budowlane - powiedział PAP kapitan Portu Nowy Świat Paweł Perkowski.
Jak poinformował PAP kapitan Portu Nowy Świat kpt. ż.w. Paweł Perkowski, od czasu otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną prześluzowano blisko 400 jednostek, w większości turystycznych.
Były to m.in. jednostki pod banderami: niemiecką, francuską, szwedzką, norweską i oczywiście jednostki turystyczne pod banderą polską. Najwięcej z nich jako port docelowy deklarowało Port Elbląg - ok. 30 proc., Krynicę Morską - ok. 15 proc., Górki Zachodnie i Port Gdańsk - ok. 10 proc. (…) – wymienił.
Kapitan zwrócił uwagę, że ruch na kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną jest aktualnie nieco mniejszy niż zaraz po jego otwarciu.
Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, sezon turystyczny już w zasadzie minął. Po drugie, na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, w porcie Elbląg, jak również na torze łączącym Port Nowy Świat z wodami będącymi w jurysdykcji Kapitanatu Portu Elbląg trwają prace pogłębiarskie i budowlane. W związku z tym pewne trudności, ostrzeżenia nawigacyjne, bądź też niejednokrotnie niemożliwości korzystania z pewnych odcinków toru okresowo się pojawiają. Z tego względu ruch jest nieco mniejszy, niemniej jednak dalej się on odbywa – wskazał kapitan.
W sobotnie południe przekop przez Mierzeję Wiślanej przyciągnął setki turystów. Jak powiedział PAP pan Robert, który na przekop przyjechał specjalnie z Milanówka pod Warszawą, to wielka inwestycja, która będzie służyć pokoleniom.
Fajnie, że powstało coś dla ludzi, że można sobie tu przyjść i chociażby pospacerować – oświadczył.
Pani Teresa z Gdańska uważa, że choć inwestycja robi wrażenie, to nie będzie ona wykorzystywana w pełni.
Wydaje mi się, że przekop będzie wykorzystany przez jachty, małe łodzie i kajaki, ale wątpię w ruch większych jednostek w tym miejscu. Uważam, że turystycznie owszem, będzie to jedna z atrakcji na Mierzei Wiślanej – powiedziała.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożyły się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.
autor: Dariusz Sokolnik