Żegluga

Zainicjowano próbny transport wody statkiem z Santurtzi (w Bilbao) do Bermeo (ok. 20 km na wschód od Bilbao) w północnej Hiszpanii. Konsorcjum Wodne Bilbao Bizkaia (Consorcio de Aguas Bilbao Bizkaia - CABB) finalizuje szczegóły pierwszej podróży tankowca z wodą w celu złagodzenia sytuacji po podniesieniu "alarm suszowego" w rejonie Busturi-Aldea do poziomu trzeciego.

Zmiana stanu suszy na poziom trzeci, wprowadzona wczoraj (w poniedziałek, 8 sierpnia) oznacza, że prawdopodobnie statek zakontraktowany przez CABB rozpocznie swoją pracę polegającą na transportowaniu jednorazowo dwóch milionów litrów wody jeszcze w tym tygodniu, zamiast oczekiwania na II połowę miesiąca, jak planowano wcześniej.

Przewiduje się, że statek będzie dostarczał każdego dnia do ok. 2300 m³ wody dla miast Bermeo, Mundaka, Sukarrieta i Busturia w dotkniętym ciężką suszą rejonie zamieszkanym przez ok. 45 000 ludzo. Organizatorzy transportów wody spodziewają się, że mogą one być konieczne do połowy października.

Przy nabrzeżu przeprowadzane są testy napełniania zbiorników zbiornikowca Ducht Spirit, po zaaranżowaniu przyłącza (rurociągu) z systemu zaopatrzenia w wodę pitną, który Port Bilbao (zarząd portu) posiada w Santurtzi (rejon portu Bilbao).

Przeprowadzane są również niezbędne kontrole sanitarne w celu sprawdzenia, czy woda nie traci żadnych właściwości niezbędnych jako warunek zdatności do spożycia przez ludzi. Pobierane są próbki wody, zanim trafi ona do zbiorników o pojemności 4 milionów litrów, choć planowane jest na razie wypełnienie tylko połowy dostępnej objętości. Analizy te posłużą do uzyskania wszystkich niezbędnych parametrów referencyjnych wody, z którymi następnie będą się musiały pokryć parametry po transporcie morskim, a przed wprowadzeniem wody do sieci wodociągowej Busturi-Aldea.

Dutch Spirit nie jest wyspecjalizowanym zbiornikowcem przeznaczonym do przewozu wody. Jest chemikaliowcem (IMO Class II) ze zbiornikami ze stali nierdzewnej i do całkiem niedawna przewoził chemikalia, np. płynne nawozy sztuczne lub komponenty do ich produkcji.

Chemikaliowiec Dutch Spirit (nr IMO 9112870; rok budowy 1996; GT 3419, NT 1107; nośność 4442 t, wyporność 6416 t; pojemność ładunkowa 4602 m³; długość całkowita 99,87 m, między pionami 93,60 m, szerokość konstrukcyjna 17,00 m, zanurzenie 5,514 m, wysokość boczna 7,90 m; moc napędu głównego MCR 3521 kW (4787 KM); prędkość eksploatacyjna 14,50 węzła), pływający pod banderą holenderską, należy do niemieckiego armatora JT Essberger GmbH, który jest również jego operatorem. Czarterującym (bareboat) jest Scilia BV z Holandii (spółka z grupy Essberger).

Według bazy danych statków floty światowej i zamówień stoczniowych Ships Sea-web S&P Global Market Intelligence, obecnie jest na świecie 165 zbiornikowców do przewozu wody.

Jeden najmniejszy charakteryzuje się nośnością zaledwie 75 ton, kolejne mają nośnośc 112 i od 152 ton wzwyż. Są tylko dwie tego rodzaju jednostki o nośności powyżej 3000 ton. Największy statek, o nośności 3991 ton, Principe Trader (nr IMO 9084968) pływa po wodach nigeryjskich.

PBS, z mediów 

Fot.: Alf van Beem / Wikimedia Commons (domena publiczna); collage: PBS 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter