Żegluga

Po setkach tysięcy roboczogodzin i trzech seriach prób morskich oraz przekazaniu armatorowi z norweskiej stoczni Fosen Yard wyszedł 24 maja rano nowoczesny prom pasażersko-samochodowy z napędem na LNG - Honfleur, kierując się do Polski. Statek zacumował przy nabrzeżu Węgierskim gdyńskiego portu, używanym przez Vistal, wczesnym popołudniem w czwartek. Polska Żegluga Bałtycka dementuje uporczywie pojawiające się w ostatnich miesiącach pogłoski, o których informowaliśmy, jakoby miała czarterować ten statek. 

Na jesieni 2020 roku, niedokończony, 190-metrowy prom pasażersko-samochodowy Honfleur zamówiony przez Brittany Ferries i nieodebrany przez tego francuskiego operatora (na skutek zerwania kontraktu z powodu opóźnienia budowy przez przeżywającą problemy finansowe stocznię) został przeholowany do norweskiej stoczni Fosen Yard w Rissa.

Stocznia Flensburger Schiffbau Gesselschaft należała pierwotnie do grupy Siem z Norwegii i w procesie kontrolowanej upadłości i restrukturyzacji została przejęta przez nowego właściciela. Grupa Siem zabrała prom z niemieckiej stoczni, decydując się na dokończenie jego budowy w Norwegii. Siem Industries zleciła to zadanie stoczni Fosen.

Grupa Siem posiada w Gdyni oddział zajmujący się zarządem techniczno-eksploatacyjnym statków - Siem Ship Management Sp. z o.o.

W przeszłości zdarzały się już remonty lub niewielkie modyfikacje statków grupy Siem w polskich stoczniach, zwłaszcza, w znajdującej się w restrukturyzacji firmie Vistal, przy nabrzeżu Węgierskim w Gdyni, z którego ta firma korzysta.

Nie ma dotąd oficjalnych informacji o docelowym zatrudnieniu promu Honfleur, ewentualnym przyszłym czarterującym, ani o celu pobytu statku w Gdyni, ale można przypuszczać, że będą na nim przeprowadzane, przez spółki grupy Vistal Gdynia lub przez inne firmy, prace polegające na niewielkich modyfikacjach konstrukcji lub wyposażeniowe albo prace przygotowujące statek do przekazania przez Siem operatorowi / czarterującemu.

W ostatnich miesiącach uporczywie powtarzały się pogłoski / nieoficjalne informacje (również ze źródeł, które mogły być uznawane za wiarygodne na podstawie dotychczasowego doświadczenia), że Honfleur ma się znaleźć w czarterze Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries).

Już wcześniej dwukrotnie, na różnych etapach, przedstawiciele zarządu PŻB, pytani o sprawę przez PortalMorski.pl, odżegnywali się od powyższego, choć nie zaprzeczali wprost, w pełni jednoznacznie. Wczoraj jednak, rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w korespondencji z serwisem PortalMorski.pl stwierdził jasno, że prom Honfleur "nie będzie czarterowany ani eksploatowany przez PŻB".

Według bazy danych S&P Global Market Intelligence (dawniej IHS Markit) operatorem promu (nr IMO 9832119; państwo bandery - Cypr; GT 43 130, nośność 5880 t) a także jego armatorem zarejestrowanym i podmiotem odpowiedzialnym za zarząd techniczny statku, jest Siem Shipping UK Ltd z Wielkiej Brytanii, natomiast armatorem (właścicielem) - spółka Siem Shipping Inc., zarejestrowana na Kajmanach, należąca do norweskiej grupy Siem.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Fosen Yard; Siem; Marta Fabiszewska / LinkedIn 

Prom Honfleur
Prom Honfleur
Prom Honfleur
Prom Honfleur
Prom HonfleurProm HonfleurProm HonfleurProm Honfleur

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter