Żegluga

W dniach 14-18 marca odbyło się 11. posiedzenie Międzysesyjnej Grupy Roboczej ds. Redukcji Emisji GHG ze Statków (ISWG-GHG 11), która została ustanowiona przez Komitet ds. ochrony środowiska Morskiego IMO MEPC.

W sesji, która odbyła się zdalnie, wzięło udział ponad 430 uczestników z około 70 państw członkowskich, a także z organizacji pozarządowych mających status konsultacyjny przy IMO.Warto odnotować udział polskich specjalistów. W składzie delegacji polskiej aktywny udział w sesji wzięli pracownicy Polskiego Rejestru Statków SA, którzy pełnili rolę ekspertów:

  • Bartosz Dombrzalski, zastępcy kierownika Inspektoratu Maszynowo-wyposażeniowego,
  • Michał Jahnke, starszy inspektor Centrali z Inspektoratu Maszynowo-wyposażeniowego i członek Sekcji krajowej IMO MEPC,
  • dr inż. Krzysztof Kołwzan - kierownik Ośrodka d/s IMO przy PRS SA i przewodniczący Sekcji Krajowej IMO MEPC.

Podczas sesji omówiono takie zagadnienia, jak:

  • Wytyczne dotyczące emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw żeglugowych
  • Oceny skutków potencjalnych środków redukcji emisji gazów cieplarnianych
  • Zbieranie danych o kosztach transportu morskiego w regionie Pacyfiku
  • Przegląd systemu gromadzenia danych o zużyciu paliw żeglugowych (DCS)

Prace Międzysesyjnej Grupy Roboczej ds. Redukcji Emisji GHG ze Statków (ISWG-GHG 11) podczas ostatniego posiedzenia szerzej omawia "Biuletyn Ośrodka ds. IMO" nr 2/2022, zamieszczony poniżej.

Raport Grupy Roboczej zostanie przedstawiony Komitetowi Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) na jego kolejnej sesji w czerwcu (MEPC 78, 6-10 czerwca 2022 r.).

Natomiast następne posiedzenie (12. sesja) Międzysesyjnej Grupy Roboczej ds. Redukcji Emisji GHG ze Statków (ISWG-GHG 12) ma się odbyć w dniach 16-20 maja br. Grupa rozważy m.in.:

  • raport końcowy powołanej Grupy Korespondencyjnej ds. Redukcji Intensywności Emisji CO2 /Correspondence Group on Carbon Intensity Reduction oraz
  • konkretne propozycje środków średniookresowych i związanych z nimi ocen skutków, w tym propozycję powołania Międzynarodowej Rady ds. Badań Morskich/International Maritime Research Board, w kontekście planu prac IMO nad rozwojem średnioterminowych środki redukcji gazów cieplarnianych.

Studium na temat cyklu życia alternatywnych paliw żeglugowych

W ramach dokumentów zgłoszonych na 11 posiedzenie ISWG GHG warto odnotować dokument Sekretariatu IMO: ISWG-GHG 11/2/5. Zawiera on opis Raportu ze studium dot. kryteriów zrównoważonego rozwoju oraz metod i norm oceny emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia alternatywnych paliw żeglugowych (Report for the Study on Sustainability Criteria and Life Cycle GHG Emission Assessment Methods and Standards for Alternative Marine Fuels), które zostało zlecone przez Global Industry Alliance w celu wsparcia żeglugi niskoemisyjnej (Low Carbon GIA) w ramach projektu IMO-Norwegia GreenVoyage2050 i opracowane przez firmę Ricardo Energy & Environment.
Pełna wersja Studium znajduje się na stronie projektu The IMO-Norway GreenVoyage2050 Project tutaj.

rel (PRS)

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter