Żegluga

W pierwszych dniach po napaści Rosji na Ukrainę w rejonie Odessy ucierpiały przynajmniej trzy statki handlowe. Ich ostrzał przez jednostki rosyjskie miał prawdopodobnie na celu izolację - zamknięcie dostępu do portów ukraińskich - Odessy i pozostałych w rejonie - poprzez odstraszający przykład. Na wodach tych, pod balastem, w oczekiwaniu na dalsze dyspozycje lub załadunek w jednym z pobliskich portów, na kotwicy stały także dwa statki Polskiej Żeglugi Morskiej, które w związku z zaistniałą, potencjalnie niebezpieczną, sytuacją, w czwartek, 24 lutego, opuściły rejon Odessy.

Masowiec kamsarmax Karpaty przebywał od 22 lutego na kotwicowisku nr 351 portu Czernomorsk. Przybył tam pod balastem po ostatnim rozładunku w tureckim porcie Mersin. Opuścił redę Czernomorska w czwartek, 24 lutego, przed południem i w sobotę, 26 lutego przeszedł przez Cieśninę Bosfor. W nocy / wcześnie rano w poniedziałek, 28 lutego, Karpaty przebywały od co najmniej doby na zewnętrznym kotwicowisku Stambułu.

Z kolei masowiec Rysy, po opuszczeniu, 24 lutego, przed południem, redy Czernomorska, gdzie statek oczekiwał, od 19 lutego, również pod balastem - po wcześniejszym rozładunku w Egipcie, Rysy 26 lutego pojawiły się na kotwicowisku nr 2 portu Konstanca w Rumunii, a następnego dnia po południu masowiec był już przy nabrzeżu terminalu Chimpex w Konstancy, gdzie rozpoczął załadunek najprawdopodobniej zbożem lub paszą.

Opuszczając rejon polskie statki uczyniły zresztą to samo, co pozostałych kilkanaście jednostek znajdujących się wtedy na tych samych kotwicowiskach.

W czwartek, 24 lutego, NATO-wski ośrodek ds. żeglugi (NATO Shipping Centre - NSC), opublikował rekomendację dotyczącą sytuacji na Morzu Czarnym zaistniałej w efekcie agresji Rosji na Ukrainę.

W związku z zaostrzoną sytuacją w północnej części Regionu Morza Czarnego NSC zalecało w oficjalnym komunikacie, aby statki na Morzu Czarnym zachowały ostrożność i trzymały się z dala od obszarów, na których prowadzone są operacje wojskowe.

"Zaleca się, aby statki postępowały zgodnie z instrukcjami międzynarodowych i krajowych władz morskich. Zaleca się dokładne rozważenie i zaplanowanie podróży na Morze Czarne w oparciu o ocenę zaostrzającej się sytuacji w zakresie bezpieczeństwa" - podało NSC.
W komunikacie NATO Shipping Centre podkreślono, że "w całej północnej części Morza Czarnego należy spodziewać się zagłuszania GPS, spoofingu AIS i innych zakłóceń elektronicznych. Nie można wykluczyć nękania i prób przekierowania żeglugi".

Przypomnijmy, że w piątek, 25 lutego, prawdopodobnie rosyjską rakietą, uderzony został w rejonie nadbudówki, pływający pod banderą Panamy japoński masowiec Namura Queen, który stał na zewnętrznym kotwicowisku portu Jużnyj.

Tego samego dnia, prawdopodobnie dwoma pociskami artyleryjskimi, trafiony został zbiornikowiec bunkrowy / produkto-chemikaliowiec Millenial Spirit, który w efekcie stanął w płomieniach. Był wtedy 12 Mm na południe od portu Jużnyj. Kraj pochodzenia armatora tego statku nie jest pewny, ale jest to prawdopodobnie Malta, natomiast statek nosi banderę Mołdowy.

Dzień wcześniej, 24 lutego, należący do tureckiego armatora i pływający pod banderą Wysp Marshalla masowiec Yasa Jupiter został poważnie uszkodzony, w rejonie sterówki, u wybrzeża Ukrainy w rejonie Odessy.

PBS 

1 1 1 1
+6 STĘPKA
Czyli stępka już nie jest potrzebna.
Co na to nowo wybrani posłowie dobrej zmiany.
Herr Zaremba co ty na to???????
14 październik 2019 : 16:30 Henryk D. K-1 | Zgłoś
-3 Co z byłym posłem ZAREMBA??
Najlepiej się zna na budowaniu statków. Czy Jacyna -Witt zatrudni go w Stoczni Szczecińskiej? A może inna ciepła, dobrze płatna posadka w jakieś spółce skarbu państwa??????? Jak obstawiacie ?
17 październik 2019 : 10:47 Ciekawski | Zgłoś
0 Mentalnosc polska
Polska ma w sobie cos co nazwac mozna zbieractwem uzywek i staroci , sama nie jest w stanie zbudowac albo zamowic " cos nowego"??
14 październik 2019 : 17:24 Stary kolejarz | Zgłoś
+17 Pływam
Od roku też pływam tym promem.Jest wygodniejszy od
promu Wawel'. Szersze łóżka w kabinach . Lepszy,wygodny rejs.
14 październik 2019 : 19:11 Zbys | Zgłoś
0 prom
Co dalej z promem który miał być już zbudowany na terenie dawnej stoczni szczecińskiej ?
15 październik 2019 : 08:03 Keshet | Zgłoś
+12 Ciekawe kiedy UNITY LINE się w końcu ruszy z miejsca.
Ciekawe kiedy w końcu UNITY LINE wykona jakiś krok zmierzający do odnowy floty oraz wprowadzenia większych i ekonomiczniejszych jednostek na trasę Świnoujście - Trelleborg, aby sprostać niemieckiej konkurencji...
Polferries inwestuje, Stena Line inwestuje a Unity Line stoi w miejscu i nic...
15 październik 2019 : 08:57 Krystian Kacper | Zgłoś
+9 Patriotyzm
Polferries - spolka skarbu panstwa a statki zarejestrowane na karaibach. Podatki i oplaty w polsce sa za duze?
15 październik 2019 : 15:41 Un4got10 | Zgłoś
+14 Kiedy Helsinki?!!
Czy Polferries przywróci połączenie z Helsinkami?
Dlaczego Portal o tym nie pisze?!
15 październik 2019 : 20:29 Honorata mentecka | Zgłoś
+2 Helsinki
Teraz połączenie może i by miało powodzenie ....A1 na wykończeniu, wyjazd z terminala bez problemowy.....ale chyba będzie ciężko z tą flotą obsłużyć kierunek Helsinki...
17 październik 2019 : 16:26 Gedan | Zgłoś
+2 Prezes UL mówi, że to nieprawda
Jarosław Kotarski, prezes Unity Line, oświadczył w "Głosie Szczecińskim", że to nieprawda. Co Portal Morski na to?
[link usunięty]
17 październik 2019 : 06:34 R | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192