Wody Polskie podpisały umowę na remont Kanału Węgorzewskiego, który będzie polegał m.in. na wykonaniu nowych umocnień brzegowych, koryto kanału zostanie pogłębione i oczyszczone. Prace potrwają do października 2022 r. Remont przejdzie też brzeg rzeki Węgorapy.
Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Wielkich Jezior Mazurskich, ciągnącym się od Pisza po Węgorzewo. Jego długość to 920 m.
Podpisana w poniedziałek w Węgorzewie umowa na remont kanału zakłada rozbiórkę zniszczonych umocnień brzegowych i wykonanie nowego umocnienia brzegów. Oczyszczone i udrożnione ma być też koryto kanału. "Prace odmuleniowe zostaną wykonane do głębokości 1,6 m" - podały Wody Polskie i dodały, że prace potrwają do października przyszłego roku, co oznacza, że w przyszłym sezonie żeglarskim turyści będą musieli się liczyć z utrudnieniami na tej części szlaku.
Koszt remontu Kanału Węgorzewskiego to blisko 21 milionów złotych, z czego 17,6 mln zł to środki europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Warmii i Mazur.
Prezes Wód Polskich Przemysław Daca podkreślił w poniedziałek w Węgorzewie, że remont tego kanału i wielu innych podobnych inwestycji na Mazurach jest możliwy tylko dzięki finansowemu wsparciu samorządu województwa i lokalnych samorządów. "Tak dużych inwestycji nie było na Mazurach od czasów wojny" - powiedział PAP Daca.
Jednocześnie Wody Polskie poinformowały, ze trwają prace na rzece Węgorapie, która jest rzeką żeglowną i częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Za blisko 22 mln zł rozebrane i wykonane nowe zostaną istniejące zniszczone umocnienia brzegowe, a także odbudowana kamienna kierownica (główka wejściowa na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry) i istniejący narzut kamienny. Celem inwestycji jest zabezpieczenie brzegów rzeki Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, ale także jednostki pływające - podały Wody Polskie. Poinformowano, że ten remont potrwa do marca 2023 r. W przypadku tej inwestycji unijne środki regionalne to 18,6 mln zł.
Z Wodami Polskimi dobrze nam się współpracuje, mam nadzieję, że wspólnie uzgodnimy jeszcze wiele inwestycji na szlaku - podała dyrektor wydziału Polityki Regionalnej w Urzędzie marszałkowskim w Olsztynie Lidia Wójtowicz.
Obecni na podpisaniu umowy w Węgorzewie samorządowcy z Mazur podkreślali, że inwestycje na Mazurach nie tylko służą żeglarzom i turystom, ale także są doceniane przez architektów. Burmistrz Mikołajek wskazał, że w tym względzie została doceniona nowa mikołajska promenada, kładka w Giżycku i nowa śluza Guzianka.
Inwestycje w infrastrukturę wodną na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są częścią większego projektu pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich". Projekt ten jest wart 368 mln zł, z czego samorząd województwa ze środków unijnych przeznaczył 253 mln zł, budżet państwa i środki Wód Polskich to 98 mln zł, samorządy lokalne dołożyły kolejne 17 mln zł. W ramach tego projekty zbudowano m.in. nową śluzę Guzianka.
Jeszcze w tym roku Wody Polskie planują ogłoszenie przetargów na remont śluzy Guzianka (starej) i Kanału Łuczańskiego w Giżycku.
Obecnie trwają remonty kanałów: Piękna Góra oraz Tałckiego, Mioduńskiego i Szymońskiego na szlaku od Giżycka do Mikołajek. W lipcu zakończył się remont kanału Grunwaldzkiego.
Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska