Rada Unii Europejskiej zatwierdziła podejście ogólne, by umożliwić dalszą pracę obywatelom państw trzecich w żegludze śródlądowej, Rada uzgodniła na początku czerwca stanowisko w sprawie wniosku, który wypełnia lukę w przepisach i umożliwia państwom członkowskim dalsze korzystanie z usług obywateli państw trzecich w sektorze żeglugi śródlądowej.
Członkowie załogi posiadający świadectwa państw trzecich stanowią znaczną część siły roboczej - zwłaszcza na niektórych drogach wodnych w UE - w sektorze, który już teraz boryka się z deficytem wykwalifikowanych pracowników.
Żegluga śródlądowa jest jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej ekologicznych środków transportu oraz ważnym elementem na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej zgodnie z europejskim zielonym ładem. Zmiana przepisów zapewni jasność i pewność prawa i umożliwi ciągłość działania i pracy przedsiębiorstwom i pracownikom w sektorze żeglugi śródlądowej- powiedział Pedro Nuno Santos, portugalski minister infrastruktury i mieszkalnictwa, przewodniczący Rady UE.
Zgodnie ze stanowiskiem Rady państwa członkowskie mogą nadal uznawać świadectwa wydane przez państwo trzecie przed 18 stycznia 2024 r. Rada doprecyzowała również przepisy o transpozycji, by zapewnić pewność prawa.
Uzgodnione na początku czerwca podejście ogólne pozwoli prezydencji rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznego brzmienia tekstu.
rel (Rada UE)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
- Projekt dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2017/2397 w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących uznawania świadectw wydanych przez państwa trzecie - podejście ogólne Rady
- Dyrektywa 2017/2397 z 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej