Prom pasażersko-samochodowy estońskiego armatora Tallink został wyczarterowany jako miejsce zakwaterowania dla tysiąca brytyjskich policjantów, którzy mają w czerwcu ochraniać szczyt G7. Statek został zarezerwowany do zacumowania w Falmouth podczas szczytu G7 w Kornwalii w dniach 11-13 czerwca.
Funkcjonariusze będą pomagać w ochronie delegatów z Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA w ramach największej w historii operacji bezpieczeństwa sił Devon i Kornwalii. W sumie zaangażowanych będzie ponad 5000 pracowników policji.W spotkaniu wezmą udział szefowie rządów, w tym prezydent USA Joe Biden. Wielka Brytania, która w tym roku sprawuje przewodnictwo w grupie G7, zaprosiła również przedstawicieli Australii, Indii, Korei Południowej i RPA.
Decyzja o wyczarterowaniu statku została podjęta po rozważeniu kilku opcji. Policja ujawniła, że pod uwagę wzięte zostały potrzeby operacyjne i ewentualny wpływ na środowisko. Wybrany prom Silja Europa posiada katalizatory spalin.
Statek jest znany w Estonii jako pierwszy, który odebrał wiadomość Mayday z promu Estonia, który zatonął w 1994 roku w największej katastrofie morskiej tego kraju, w której uratowano tylko 138 ze znajdujących się na pokładzie 989 osób. Silja Europa była też drugim statkiem, który przybył na miejsce zdarzenia, a jego kapitana, Esa Makela, wyznaczono at hoc na dowódcę akcji ratunkowej na miejscu.
Rejsy między Tallinem a Helsinkami - na trasie, na której normalnie zatrudniona jest Silja Europa, są zawieszone do 23 czerwca.
Prom Silja Europa, z miejscami dla 3013 pasażerów, został zbudowany w 1993 roku i jest wciąż jednym z największych w świecie tzw. promów wycieczkowych (cruise ferries).
O ile promy typu ro-pax mają bardziej pojemne pokłady samochodowe i zredukowaną, w porównaniu do typowych, "klasycznych" promów pasażersko-samochodowych, część pasażerską, to cruise ferries znajdują się na "przeciwległym biegunie". Posiadają nierzadko mniej obszerną część ładunkową (ro-ro), za to szczególnie rozbudowaną i znakomicie wyposażoną część dla pasażerów (większa liczbę miejsc w kabinach, więcej atrakcji na pokładach, wyższego standardu wystrój).
Silja Europa i pozostała część floty fińskiego operatora promowego została przejęta przez Tallink wraz z firmą Silja Line w 2006 roku.
Zarówno wycieczkowce jak i promy pasażersko-samochodowe wielokrotnie były wynajmowane z przeznaczeniem na tymczasowy hotel. Jednym z nowszych, przykładów, który jednak nie doszedł do skutku, jest czarter MSC Lirica.
W 2018 roku rząd metropolitalny Tokio wyczarterował statek MSC Cruises na potrzeby Igrzysk Olimpijskich w 2020 roku. Wycieczkowiec MSC Lirica o pojemności 65 tys. (zbudowany w 2003 r.) miał działać jako statek hotelowy podczas letnich igrzysk i paraolimpiady. Jednak z powodu pandemii koronawirusa igrzyska zostały przesunięte na lato tego roku i prawdopodobnie odbędą się bez publiczności (przynajmniej zagranicznej) lub z bardzo ograniczoną liczbą widzów na trybunach.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak