Działania mające na celu przemieszczenie 400-metrowego kontenerowca, który zablokował ruch na Kanale Sueskim, zostały wznowione w czwartek podczas przypływu. Pięć holowników pracuje nad przeciągnięciem jednostki na głębszą wodę - wynika z danych z systemu śledzenia statków.
Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie w poprzek jednopasmowego odcinka południowego kanału we wtorek rano po tym, jak stracił zdolność manewrowania przy silnym wietrze i burzy pyłowej - poinformowały w oświadczeniu władze zarządzające Kanałem Sueskim (SCA).
Statek blokuje ruch w obu kierunkach przez jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym transportowane są ropa, zboża, ładunki skonteneryzowane i inne towary między Europą i Azją.
W nocy ze środy na czwartek agencja żeglugowa GAC wydała notę do klientów, mówiącą o kontynuowaniu wysiłków w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano przy tym, że warunki pogodowe (wiatr) i sam rozmiar kontenerowca "utrudniają operację".
Czytaj także:
System do śledzenia statków pokazuje pięć holowników otaczających statek Ever Given i trzy kolejne zmierzające w jego kierunku. Sygnał AIS kontenerowca pokazuje jednak tylko bardzo nieznaczne zmiany jego pozycji w ciągu ostatnich 24 godzin [które w dodatku mogą wynikać z dopuszczalnego błędu / niedokładności systemu - red.].
Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na kotwicowiskach przy obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat - zauważa Reuters. Agencja AP pisze o co najmniej 150 jednostkach, które czekają na przepłynięcie kanałem.
Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów, a także około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.
Eksperci z branży żeglugowej twierdzą, że jeśli blokada nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych 24-48 godzin, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków i rejsów wokół południowego krańca Afryki, co wydłużyłoby podróż o ponad tydzień.
Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało, że wysiłki zmierzające do udrożnienia Kanału będą kontynuowane.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.