Budowa fabryki propylenu w Policach to także wielkie zadanie logistyczne wymagające morskiego transportu międzykontynentalnego wielu ciężkich i wielkogabarytowych obiektów. Nawiększy z nich przybył do portu Police w niedzielę, 14 lutego rano, na pokładzie ciężarowca Jumbo Jubilee.
W dniach od 12 do 17 stycznia 2021 roku, Deugro (przy współpracy m.in. zespołu projektowego dteq i polskim partnerem Best Logistics), pomyślnie przetransportowali pierwszy z pięciu zbiorników do przechowywania propylenu, każdy o masie 613 ton i wymiarach 72,13 × 8,90 × 11,13 m.
Transportowane są one z portu w Gdyni na pokładzie ciężarowca Aura bezpośrednio do nabrzeża w Porcie Barkowym w Poliach, gdzie partner Deugro - Mammoet dokonuje operacji roll-off i dostarcza zbiorniki - na platformach wielokołowych heavy-lift - na plac budowy.
Ta sama jednostka dostarczyła już (11 luteg) drugi ze zbiorników.
Infomacje, fotografie i video z pierwszego takiego transportu - w naszym wcześniejszym materiale:
W połowie grudnia, na zlecenie Hyundai Engineering Co. Ltd. (generalnego wykonawcy zakładu produkcyjnego Polimery Police) w ramach operacji transportowych zorganizowanych przez spedytora Deugro (firma sama zapisuje swoją nazwę deugro), załadowano na statek Pietersgracht (nr IMO 9448384; zbud. w 2012 r.; długość całkowita 168,62 m; GT 17 644, nośność 19 863 t; żurawie o unosie do 400 t DOR; operator - Spliethoff's Bevrachtings BV) 249 sztuk ładunków o łącznej objętości 16 114 FRT i masie 2091 ton w portach Gunsan i Masan w Korei Południowej. Był wśród nich zbiornik o masie 596 ton i wymiarach 44,37 × 9,93 × 9,85 m.
Następnie dokonano załadunku na statek, który dotarł do portu Police w niedzielę rano, 40 elementów (według innego źródła - ok. 30) wyposażenia o łącznym tonażu objętościowym 15 962 FRT i masie ok. 2000 ton.
Były wśród nich reaktory, kolumny procesowe i moduły, a także tzw. splitter propan-propylen o masie 889 ton i imponujących wymiarach 96,00 × 9,35 × 8,90 m.
Ciężarowiec konwencjonalny Jumbo Jubilee bezpiecznie zakończył cały ładunek w Zhangjiagang w Chinach w 6 stycznia 2021 roku.
Oba statki udały się do Polski. Pietersgracht został rozładowany w Policach w dniach 31 stycznia - 10 lutego. Wcześniej - 18 stycznia 2021 r. - do Szczecina dotarł jeszcze trzeci statek - Sophia (nr IMO 9467017; GT 9616, nośność 12 590 t, żurawie do 180 t DOR) armatora dship Carriers (ramię żeglugowe grupy deugro) z ładunkiem 2350 FRT z Chin na pokładzie.
Jumbo Jubilee (nr IMO 9371581; zbud. w 2009 r.; długość całkowita 145,04 m; GT 15 342, nośność 13 017 t; żurawie o unosie do 900 t DOR; operator - Kahn Scheepvaart BV / Jumbo Shipping Co SA) zacumował przy nabrzeżu portu Police w niedzielę rano. Przynajmniej największe, najcięższe elementy z tej dostawy zostaną przeładowane tam na ciężarowiec pokładowy (module carrier) Aura i dostarczone przez niego do Portu Barkowego.
Spółka Grupa Azoty Polyolefins zapowiedziała, w związku z kolejnymi transportami wielkogabarytowymi na plac budowy Polimerów Police, spodziewane są pewne utrudnienia w ruchu, głównie w godzinach nocnych. Szczegółowo informują o nich inwestor, lokalne media i służby miejskie.
PBS, rel (deugro)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.