Zagraniczne media branżowe podały wczoraj, że Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe (Chipolbrok) nabyło od niemieckiego armatora dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 000 ton. Informację potwierdzono dzisiaj na profilu Chipolbroku w jednym z serwisów społecznościowych.
Chipolbrok nabył od niemieckiego armatora Hermann Buss zbudowane w 2010 roku statki Rome Trader i Berlin Trader, zmieniając ich nazwy na Chipol Changan i Chipol Yongan.
Od roku 2018 Chipolbrok eksploatuje (jako operator) jeszcze dwa statki z tej samej serii (bliźniacze) - Chipol Taian i Chipol Baoan. Nalezą one do COSCO Shipping Financial Co.
W bazie danych statków i zamówień stoczniowych Markit Sea-web (dawniej IHS-Fairplay Sea-web) nowo pozyskane przez Chipolbrok statki figurują jako należące od bieżącego miesiąca do China Merchants Bank.
Zarówno operatorem, jak i armatorem zarządzającym Chipol Changan jest według tego źródła Shanghai Future Ship Management Co, a w przypadku Chipol Yongan - Shanghai CP Int Ship Management. Jako armatorzy zarejestrowani statków figurują odpowiednio Sea 196 Leasing Co Ltd oraz Sea 195 Leasing Co Ltd.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty, Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 roku flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 000 ton.
Transakcja obejmująca Chipol Changan i Chipol Yongan finansowana jest przez CMB Financial Leasing (CMB, to China Merchants Bank) w ramach umowy kupna-sprzedaży i leasingu zwrotnego.
Istotą transakcji sale and leaseback (sprzedaży i leasingu) zwrotnego jest to, że przedsiębiorstwo będące właścicielem statku "A", sprzedaje statek innej firmie - "B", która następnie wynajmuje go z powrotem firmie A na użytek firmy A.
"A" staje się "leasingobiorcą", a "B" - "leasingodawcą". "B" jest zazwyczaj przedsiębiorstwem leasingowym, funduszem private equity lub innym rodzajem bankowego lub pozabankowego przedsiębiorstwa leasingowego, np. armatorem.
Transakcja może dotyczyć statku nowo budowanego / w budowie lub znajdującego się już w eksploatacji, przy czym koncepcja ta jest zasadniczo podobna w obu przypadkach. Szczegóły umowy leasingowej są dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta w konkretnym przypadku (na zasadzie "deal by deal").
Umowy leasingowe są zazwyczaj zawierane na konkretny okres, zwykle od pięciu do dziesięciu lat, przy czym przewidują stałą lub ustaloną stawkę czarterową, a także, zazwyczaj, opcję zakupu na koniec okresu leasingu.
PBS
Fot.: kanne1957 / Fleetmon
Chipol Changan (nr IMO 9509645) i Chipol Yongan (nr IMO 9509683) - charakterystyka podstawowa:
rok budowy - 2010
stocznia - Zhejiang Ouhua Shipbuilding Co Ltd, Zhoushan ZJ Yard, Chiny
długość całkowita - 179,44 m
długość między pionami - 168,96 m
szerokość konstrukcyjna - 28,00 m
zanurzenie - 10,80 m
wysokość boczna - 15,10 m
wyporność - 43 435 t
tonaż pojemnościowego brutto - 22 863
tonaż pojemnościowy netto - 10 602
nośność - ok. 33 200 t
masa statku pustego - 10 261 t
ładowność kontenerów - 1158 TEU
pojemność ładunkowa (ziarno) - 39 927 m³
żurawie pokładowe - 4 × 60 ton DOR
moc napędu głównego - 8800 kW (11 964 KM)
prędkość eksploatacyjna - 15,00 węzła
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.