Suez Canal Authority (SCA) może stracić ponad 10 mln dolarów przychodów od linii kontenerowych kierujących statki wokół Przylądka Dobrej Nadziei, a nie trasą prowadzącą przez Kanał.
Według najnowszych badań firmy analityczno-konsultingowej Alphaliner, "liczba statków kontenerowych, które zdecydowały się na korzystanie z trasy przylądkowej i omijanie Kanału Sueskiego znacznie wzrosła”, tak stało się w przypadku 20 rejsów na szlakach Azja-Europa, Europa-Azja i USA-Północna Azja.
Przewoźnicy bardzo rzadko wybierają tę dłuższą trasę, ale niska cena paliwa i brak popytu na rynkach europejskich, dotknięte Covid-19, sprawiły, że takie posunięcia nagle stały się popularne - informuje Alphaliner, cytowany przez portal gCaptain.
Opłaty za korzystanie z Kanału Sueskiego różnią się w zależności od wielkości statku, jego trasy, liczby przewożonych kontenerów, ale z reguły w pełni załadowany kontenerowiec o pojemności 20 000 TEU na głównym kanale żeglugowym Azja-Europa może zapłacić około 700 000 dolarów opłat tranzytowych.
Różnica pomiędzy tymi dwoma trasami wynosi około 3500 km na trasie Singapur-Rotterdam.
Czytaj także:
Wielkie kontenerowce na trasie między Azją i Europą okrążają Afrykę omijając Kanał Sueski
W odpowiedzi na te ruchy SAC zapowiedział obniżenie opłat tranzytowych, wahające się od około 17% dla statków na szlakach z Azji do Europy, do 60%-75% dla statków powracających do Azji ze wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej.
AL, z mediów
Fot.: SCA
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.