Ajax - mały, mocny, zwinny, nowoczesny - flota przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. (WUŻ Gdańsk) zostanie wkrótce wzbogacona o nowy holownik. Zobaczymy go w Gdańsku prawdopodobnie nie wcześniej niż za ok. miesiąc. Został zbudowany w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.
Niewykluczone, że w grupie z kilkoma innymi nowymi produktami tej stoczni zostanie załadowany na pokład ciężarowca, który dostarczy je do Europy, prawdopodobnie do Holandii. Po przeglądzie i ewentualnej ostatecznej "kosmetyce" holownik trafi ze stoczni holenderskiej do Gdańska już o własnych siłach.
Nie wiemy jeszcze, czy jednostka została już formalnie przekazana polskiemu armatorowi. Być może stanie się to dopiero po sprowadzeniu holownika do stoczni w Holandii.
Jedna z najlepszych istniejących baz danych statków i zamówień stoczniowych odnotowuje, że statek został zdany przez stocznię 17 kwietnia br. To samo źródło nie podaje jednak jeszcze polskiego armatora jako właściciela statku. Być może miał dotąd miejsce jedynie wewnętrzny odbiór, w ramach grupy Damen, ze stoczni wietnamskiej. O ile wspomniana baza danych się nie myli, holownik klasyfikowany jest przez Bureau Veritas, a w rejestrze statków w eksploatacji tego towarzystwa klasyfikacyjnego a jeszcze (1 maja 2020 r.) nie ma.Sądząc po załączonym filmie - statek wygląda na już w pełni wykończony i wyposażony oraz gotowy do przekazania albo przekazany już przez stocznię.
Jednostka na razie nosi banderę St. Vincent & The Grenadines, a jej portem macierzystym jest Kingstown. Do zmiany bandery dojdzie prawdopodobnie przy okazji przekazania statku polskiemu armatorowi w Holandii lub w Polsce.
Inwestycja w nowoczesność
Tak, czy inaczej, cieszy informacja, że gdańskie przedsiębiorstwo holownicze nie przestaje inwestować w nowoczesny tonaż.
WUŻ Gdańsk będzie jednym z pierwszych armatorów posiadających w swej flocie nowatorski holownik projektu ASD 2312.
Dotychczas zostały przekazane przez stocznię (łącznie z Ajaxem) jedynie cztery takie holowniki. Pozostałych osiem jest w zamówieniach bądź już w budowie. Zostały zamówione m.in. przez takich renomowanych armatorów, jak Boluda Corporacion Maritima z Hiszpanii i Boluda / Mexicana Maritima, Iskes (dwa statki zamówione w listopadzie 2019 r.), a także Iskes Towage z Belgii (zamówienie z lipca 2018 r. na dwa holowniki) i zarząd portów Forth Ports Limited (zamówienie na dwa holowniki z marca bieżącego roku).
Wiadomo, że holowniki ASD Tug 2312 były już budowane, gdy takie zamówił zarząd portów Forth Ports z Wielkiej Brytanii, co zapewniło zamawiającemu krótki termin dostawy. To wpisuje się w znaną praktykę nowych budów spekulacyjnych i "na półkę" w stoczni Damen, co współgra z jej filozofią "standaryzowanej" budowy statków. Podobnie mogło być z holownikiem dla WUŻ Gdańsk.
"Mały, ale wariat", czyli kompaktowy projekt
Nowa generacja ASD Tug 2312 bazuje na popularnym, sprawdzonym projekcie ASD Tug 2310, stanowiąc bezpieczny i wysoce wydajny holownik eskortujący na lata 2020 i późniejsze. Ten kompaktowy, wielozadaniowy model zapewnia mocny uciąg na palu rzędu 70 T, a dwie płetwy (twin skeg) pod dziobową częścią kadłuba oraz dwa pędniki azymutalne zapewniają doskonałą zwrotność i manewrowość.
Projekt 2312 spełnia ponoć najwyższe standardy stateczności, a jego sterówka z dookólną widocznością w zakresie 86 % oraz z oknami z bezpiecznym szkłem odpornym na uderzenia gwarantuje doskonałą obserwację i świadomość sytuacji wokół holownika.
Wszechstronny, uniwersalny
ASD Tug 2312, wyposażony (opcjonalnie, nie wiemy na razie, czy jest tak w pełnym zakresie przypadku egzemplarza dla WUŻ) w sprzęt do gaszenia pożarów, kontroli zanieczyszczeń, holowania i obsługi manewrów i cumowania statków, jest idealnym rozwiązaniem dla władz portowych i przedsiębiorstw holowniczych, które poszukują kompaktowego statku zdolnego do obsługi każdej sytuacji - twierdzi Damen.
Pokład roboczy wolny od przeszkód zapewnia bezpieczne środowisko pracy dla sześciu członków załogi, podobnie jak mocna, zabudowana wciągarka holownicza, która obsługuje, zamiennie, zarówno operacje na dziobie, jak i na rufie.
To właśnie jedna z najciekawszych i najbardziej unikatowych, nowatorskich cech holownika. Wciągarka holownicza "ukryta" jest pod sterówką pomiędzy bocznymi pokładówkami, na których wsparta jest sterówka.
"Sustainable" - "zrównoważony" czyli przyjazny środowisku
Modułowy "Morski System Redukcji NOx" (tlenków azotu) zapewnia zgodność układu napędowego holownika z przepisami IMO Tier III, podczas gdy Platforma Cyfrowa Damen pomaga zmaksymalizować wydajność statku w celu zapewnienia czystej i ekonomicznej eksploatacji - chwali się grupa Damen, projektant i budowniczy holownika typu ASD 2312.
Starannie zaprojektowany kształt kadłuba z gładko-krzywiznowym zaobleniem dennym (round bilge hull) również przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Sensowne rozplanowanie wnętrza w połączeniu z pełną zgodnością z przepisami MLC 2006 dotyczącymi zakwaterowania załogi i komfortu utrzymuje załogę w najlepszej kondycji podczas pobytu na pokładzie - czytamy w karcie informacyjnej produktu - holownika ASD 2312.
PBS, rel (Damen)
Holownik tylnopędnikowy Damen ASD 2312 - charakterystyka podstawowa (nie wszystkie parametry i opcje wyposażenia i funkcjonalności z niżej przedstawionych muszą dokładnie odzwierciedlać specyfikację jednostki dla WUŻ Gdańsk - Ajaks):
główne zadania - holowania, obsługa manewrów statków w portach, przeciwdziałanie skutkom rozlewów olejowych, zwalczanie pożarów, holowanie eskortowe
nr IMO - 9878280
stocznia (podwykonawca statku pod klucz) - Damen Song Cam Shipyard Co Ltd, Haiphong (Hajfong), Wietnam
stocznia (główny kontraktujący) - Scheepswerf Damen BV, Gorinchem, Holandia
stoczniowy nr budowy - 513604
przekazanie przez stocznię wietnamską - 17.04.2020
wodowanie - 27.02.2020
położenie stępki - 28.02.2019
rozpoczęcie budowy - 18.01.2019
zamówienie - 01.2019
długość całkowita - 22,81 m
długość między pionami - 20,43 m
szerokość maksymalna - 12,03 m
szerokość konstrukcyjna - 11,40 m
zanurzenie - 3,40 m (wg niektórych źródeł - 5,50 m)
wysokość boczna - 4,41 m (wg niektórych źródeł - 4,40 m)
wyporność - 510 t (według innych źródeł - 485 t)
nośność - 100 t
tonaż pojemnościowy brutto - 246
tonaż pojemnościowy netto - 210
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 1397
uciąg na palu - 70 T
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzła (według innych źródeł - 12,20 w.)
napęd główny - dwa pędniki azymutalne napędzane, poprzez przekładnie redukcyjne, przez silniki wysokoprężne
łączna moc napędu głównego - MCR 3530 kW (4800 KM), CSR 3000 kW (4078 KM) | (wg innych źródeł - 3804 kW (5102 KM) przy 1800 obr./min.)
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar 3512C-HD (wg innych źródeł - 3512C TA HD/D), czterosuwowe, 12-cylindrowe, w układzie "V", średnca cylindra × skok tłoka - 170 × 215 mm, NMCR 1765 kW (2400 KM) przy 1800 obr./min.
pędniki azymutalne - 2 × Rolls Royce US 205S lub odpowiedniki innego producenta
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 2 × Caterplillar C4.4 TA, MCR 80 kW
prądnice (w zespołach prądotwórczych) - 2 × 70 kW (prąd zmienny)
pojemność zbiorników paliwowych - 78,40 m³ / 54,60 m³
woda słodka - 7,80 m³
ścieki - 5,10 m³
przepracowany olej - 1,50 m³
olej smarny - 1,50 m³
wody zęzowe - 3,00 m³
+ opcjonalnie czynnik gaśniczy / piana gaśnicza - 6,10 m³
+ opcjonalnie dyspersant - 3.0 m³
+ opcjonalnie mocznik - 3,00 m³
uciąg na palu - praca naprzód - 70,00 T
uciąg na palu - praca wstecz - 65,00 T
średnica śruby napędowej pędnika azymutalnego - 2800 mm
opcjonalnie - poziom emisji spełniający wymogi IMO Tier III
pompa zęzowa - Azcue CA-32/05 3,6 m³/h
pompy ogólnego przeznaczenia - 2 × Azcue CA-50/3A 20,0 m³/h
pompa paliwowa - Azcue CA40-1B 12.0 m³/h
opcjonalnie - pompa pożarowa napędzana od silnika głównego - 1200 m³/h lub 2400 m³/h
opcjonalnie - monitor p-pożarowy wodno-pianowy 1 × 1200 m³/h lub 2 × 1200 m³/h
kotwica - 1 × 360 kg, typu Pool (o wysokiej sile trzymania) + opcjonalnie 1 × 360 kg tupu Pool
wciągarka kotwiczna - 1 × o prędkości wybierania 10 m/min
wciągarka holownicza - hydrauliczna, dwubębnowa, o uciągu dynamicznym do 31 T i prędkości do 38 m/min na drugiej warstwie, siła trzymania na hamulcu - 175 T
opcjonalnie - kabestan elektryczny - 5 T przy 15 m/min lub opcjonalnie 18 m/min
opcjonalnie - hak holowniczy na rufie - Mampaey SWL 650 kN / 65 T
opcjonalnie - żurawik pokładowy Heila HLM 10-3S 0,8 t przy wysięgu 10,36 m lub Heila HLM 20-3S 1,7 t przy wysięgu 10,56 m
+ wciągarka 2000 kg
odbojnice - cylindryczne, gumowe na dzionie (fender above fender); gumowe na burtach; cylindryczne na rufie + opcjonalnie oponowe
wyposażenie nautyczne / nawigacyjne I komunikacyjne:
szperacz - 1 × Norselight SH470 2000 W + opcjonalnie 1 × Norselight SH470 2000 W
radar - 1 × Furuno FAR 1518-BB + opcjonalnie 1 × Furuno FAR 1518-BB
kompas - Cassens & Plath Reflecta 11
kompas satelitarny / GPS - Simrad GN70/HS80A
opcjonalnie żyrokompas - Anschutz Standard 22 Compact
autopilot - Simrad AP-70
echosonda - Furuno FCV-628 lub opcjonalnie Furuno FE-800
radiotelefon stacjonarny UKF - 2 × Cobham Sailor 6222, jeden z DSC + opcjonalnie 1 × Cobham Sailor 6215
radiotelefony przenośne (ręczne) UKF - 2 × Jotron Tron TR-30
opcjonalnie - UKF Motorola DM 4400
navtex - Furuno NX-700B
opcjonalnie SSB - Furuno FS-1575
opcjonalnie Inmarsat + opcjonalnie zapasowy Furuno Felcom 18
opcjonalnie system map elektronicznych - ECDIS Furuno FMD-3200
AIS - Furuno FA-170
anemometr - Gill Instruments GMX 500
EPIRB - Jotron Tron-60S
SART - Jotron Tronsart20
pomieszczenia załogi - dla sześciu osób, spełniające wymogi MLC 2006, całkowicie izolowane, sufit akustyczny w sterówce, klimatyzowane, z czterema kabinami dla załogi, kuchnią i mesą na pokładzie załogowym, główna rozdzielnica elektryczna i sanitariaty - na pokładzie niższym
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I Escort tug, COMF-NOISE 3 , COMF-VIB 3 , AUT-UMS , INWATERSURVEY Service Restriction: Unrestricted navigation;
opcjonalnie - MACH Escort Tug (Bollard pull = 70 t) (maximum steering force = 55 t, maximum braking force = 50 t, maximum escort speed = 10 kn) Unrestricted Service AUT UMS Inwater Survey COMF-NOISE 3, COMF-VIB 3; opcjonalnie - Fire Fighting Ship 1; opcjonalnie - Fire Fighting Ship 1 with water spray
to firmy holownicze z Gdyni i Szczecina są w rękach niemieckiego FAIRPLAY TOWAGE doszło do tego za rządów PO
bo Niemcy mieli za dużo holowników i nie mieli co z tym zrobić i oczywiście za POmocą swojej agentury w Polsce wprowadzili tego konia trojańskiego do polski. W polskich portach trwa boom jak by nie było a śmietankę spija obca firma chyba już czas aby przywrócić suwerenowi niezależność taką jaka jest w WUŻ Gdańsk gdzie polski podmiot spija śmietankę a nie obcy podmiot .
Gratulacje dla WUŻ Gdańsk.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.