Żegluga

Podobne przypadki - szczególnie gdy nie oznaczają przełomowych zmian, skokowego wzrostu przeładunków czy wejścia na nowy rynek - nie mają znaczenia gospodarczego, ale "z kronikarskiego obowiązku" i jako ciekawostkę nie zaszkodzi odnotować kolejnego rekordu wielkości statku określonego rodzaju w polskim porcie. 

W poniedziałek pod wieczór 20 kwietnia, gdański port zewnętrzny (Port Północny) opuścił największy masowiec jaki został dotąd obsłużony w polskim porcie. Chodzi o jednostkę Agia Trias klasy wielkościowej cape size. Statek charakteryzuje się nośnością 185 820 ton, dzięki której wyprzedził (o ok. 3000 ton) dotychczasowego rekordzistę - Frontier Jacaranda (182 757 t nośności). Poprzedni rekord utrzymał się przez ok. 33 miesiące, a ustanowił go statek cumujący w Gdyni.

Masowiec Agia Trias zacumował przy tzw. Pirsie Rudowym węglowego terminalu importowego przedsiębiorstwa Port Północny Sp. z o.o. 16 kwietnia br. wieczorem. Przywiózł węgiel z Kolumbii. Załadował go w Puerto Drummond w dniach 21-23 marca.

Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny Sp. z o.o., w którym ustanowiono nowy rekord wielkości obsłużonego masowca, należy do belgijskiej grupy Sea-Invest.

Agia Trias (z greckiego - "Trójca Święta"), to masowiec zbudowany w 2002 roku dla japońskiego armatora Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line) jako Cape Future. Zanim rok temu przyjął obecne imię, nosił od 2013 roku nazwę Silver Road. Statek ma pojemność brutto 93 030, jest długi na 290 m i szeroki na 47.

Masowiec należy do greckiego armatora Times Navigation Inc., ale jego operatorem (zapewne w ramach czarteru długookresowego) jest obecnie SwissMarine Services SA ze Szwajcarii.

PBS

Fot.: armatorzy; Port Północny Sp. z o.o.

Agia Trias - charekterystyka podstawowa:
nr IMO - 9241657
armator (właściciel), armator zarządzający - Times Navigation Inc, Wyspy Marshall'a
operator - SwissMarine Services SA, Szwajcaria
stocznia - Kawasaki Heavy Industries Ltd, Sakaide KG Yard, Japonia
stoczniowy nr budowy - 1512
rok budowy - 2002
długość całkowita - 290,00 m
długość między pionami - 280,00 m
szerokość konstrukcyjna - 47,00 m
szerokość maksymalna - 47,053 m
zanurzenie - 17,973 m
wysokość boczna - 24,40 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 54,02 m 
wyporność - 207 952 t
tonaż pojemnościowy brutto - 93 030
tonaż pojemnościowy netto - 61 566
nośność - 185 820 t
masa statku pustego - 22 132 t
ładowność (ziarno) - 202 500 m³
woda balastowa - 80 574 t
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 5010 m³
moc napędu głównego - MCR 16 860 kW (22 923 KM), CSR 14 330 kW (19 483 KM)
prędkość maksymalna - 17,10 węzła
prędkość eksploatacyjna - 14,70 węzła
śruba napędowa - 1 × o stałym skoku, 91 obr./min.
silnik napędu głównego - 1 × B&W - Kawasaki HI 6S70MC, MCR 16 860 kW (22 923 KM) przy 91 rpm
zużycie paliwa (przy prędkości 14 w.) - 52,00 t / 24h
miejsca dla załogi - 28
klasyfikacja - Korean Register of Shipping
notacja klasy - KRS1 BULK CARRIER 'ESP' HC/E(Holds No.2, 4, 6 and 8 may be empty) CLEAN1 ERS CHA LI

Największe masowce w polskich portach
Agia Trias przy pirsie terminalu Sea-Invest (Port Północny Sp. z o.o.)
Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)
Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)
Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)
Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)
Największe masowce w polskich portachAgia Trias przy pirsie terminalu Sea-Invest (Port Północny Sp. z o.o.)Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)Masowiec klasy cape-size Agia Trias (ex Silver Road, ex Cape Future)
 
+24 czarne złoto
-dla kogo tyle węgla-jak myślicie górnicy i ob.Sasin?
21 kwiecień 2020 : 06:25 marJan | Zgłoś
+5 Dla koksowni
W Polsce jest tylko koksowany,następnie do chin
21 kwiecień 2020 : 07:05 Grześ | Zgłoś
+9 Węgiel
My mamy najlepszy węgiel Koksujący , nie trzeba importować takiego węgla . Ale jak Cukiernik albo Leśnik jest Ministrem gospodarki to tak to wygląda, Górników na bruk kopalnie zamknąć taka jest gospodarka na Śląsku.--Daj Polakom Śląsk to go rozwalą jak Małpa zegarek.
22 kwiecień 2020 : 07:00 Stanik | Zgłoś
+43 gruba
Węgiel zostanie załadowany na wagony i pojedzie na Śląsk, na bocznicę kopalni Zofiówka. Tam zostanie przez szyb wrzucony do kopalni, górnicy bedą mieli co fedrować, a i PKP sporo zarobi.
21 kwiecień 2020 : 18:18 Hancik | Zgłoś
-1 dla kogo ?
Górnicy bez paniki ! "...Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny Sp. z o.o., należy do belgijskiej grupy Sea-Invest..." Belgowie DLA SIEBIE SPROWADZLI !
22 kwiecień 2020 : 11:01 maciek2 | Zgłoś
+11 ??
A ile przypłynęło tego węgla?? , bo nie mogę jakoś tego znaleźć w artykule...
21 kwiecień 2020 : 08:01 Marcow | Zgłoś
+2 Ile węgla przywiózł masowiec z Kolumbii
chyba tyle, ile pojemnosć netto, czyli 61 tys. ton...
22 kwiecień 2020 : 00:53 Ryszard | Zgłoś
+6 ile wegla
Mógł przywieźć 185.000 czyli tyle ile max nośność DWT. Nie wiadomo tylko czy zanurzenie pozwoliło na max ładowność
22 kwiecień 2020 : 03:14 Statek | Zgłoś
+15 Wągiel
A w TVP namawiają żeby kupować tylko polskie towary ! Czyżby znowu fake news ? A może paranoja, ale czyja ? Proszę o kontynuację tematu w terminie przedwyborczym .
21 kwiecień 2020 : 10:15 ja cuś | Zgłoś
+2 w punkt!
O tym samym pomyślałam.
27 kwiecień 2020 : 08:55 Foo | Zgłoś
-4 Nic dziwnego
Oto prawa wolnego rynku i przepisy unijne. Widać przez ile łap przechodzi ten węgiel, tylko nie wiadomo kto zamówił. Na pewno nie Sasin ma przyszły sezon grzewczy. Włącz myślenie.
22 kwiecień 2020 : 02:45 Piotr W. | Zgłoś
+8 Wegiel
Piotr W . Ty jesteś tak głupi czy tylko udajesz. Masowiec o takiej ładowności wpływa do portu a towar nie wiadomo kto zamówił???? Znasz prawo handlowe?? I co do tego ma prawo unijne???
22 kwiecień 2020 : 08:25 MarekBajor | Zgłoś
+6 cena ?
Co z tego przez ile łap przechodzi skoro finalnie jest sporo tańszy niż ten wydobywany u nas.
Nawet doliczając koszt przewiezienia go przez pół świata...
22 kwiecień 2020 : 12:01 FranzMaurer | Zgłoś
+4 My nie chcemy polskiego wegla
Zamawiaja prywatne firmy my nie chcemy polskiego wegla 1 tona 300 zl a w polsce i jeszcze girszej jakosci jest polski
22 kwiecień 2020 : 10:53 Wegiel | Zgłoś
+4 pełno ich
Takich 290-tek to na pirs rudowy z węglem od wielu lat przychodzii cała masa. Ten statek pobił poprzedników bo był szerszy o 2 metry i miał nie co większy summer draft , co mu dało większy dwt ,ale był krótszy od np. CSK Generation
22 kwiecień 2020 : 11:09 Bobi77 | Zgłoś
+3 Dziś mamy taniej
DO WSZYSTKICH MONDRALÓW DZIS TEN WĘGIEL JEST TAŃSZY ALE CZEKAJCIE JAK PRZYJDZIE TAKI DZIEŃ ŻE TONA BĘDZIE KOSZTOWAĆ NIE 150ZL TYLKO 2TYS ZŁ
WTEDY POMISLICIE PRZECIEŻ MAMY POLSKI WĘGIEL TYLKO ŻE KOPALNIE ZLIKWIDOWANE! I CO I BĘDZIE PŁACZ! JAK TO POWIEDZIAŁ CESARZ OTTO PO CO WALCZYĆ Z POLAKIEM DAĆ MU TROCHĘ WŁADZY I SAM SIĘ WYKOŃCZY.
POLSKA DOSTAŁA ŚLĄSK TO TAK JAK BY DAĆ MAŁPIE ZEGAREK Z SZACUNKIEM DO MAŁPY.
KAŻDY KRAJ CZERPIE KORZYSCI Z DÓBR I MA Z TEGO PIENIĄDZE A POLAK MUSI BYĆ POD BUTEM I TAK TO BĘDZIE WYGLĄDAĆ ZA KILKA LAT.
22 kwiecień 2020 : 12:47 Łukasz Lukowski | Zgłoś
+4 To zes chlopie policzyl...
Malo tam 2tys, 5 tys, 10 tys, milon! Jak węgiel obcy bedzie kosztował milion to dopiero bedzie nam sie oplacalo. O takich czasach mysli ta nasza ludowa władza!
22 kwiecień 2020 : 17:02 DanielEW | Zgłoś
+3 To dziś taniej trwa już lekko 10 lat
Ile trzeba czekać, aby Ślązaki zrozumieli w końcu, że czas fedrowania się już skończył, tak jak skończyły się czasy PGRów?
25 kwiecień 2020 : 10:56 Ad | Zgłoś
+1 Iceberg ahead! Dlaczego wierzysz, że to Polacy rządzą od 30 lat?! zerknij pod powierzchnię medialną.
Idź POROZMAWIAĆ (paszczowo) z ministrem finansów (rządu doradcy premiera tuska a obecnie premierem PiSoskim - jego komerade) "Tadeusz bezgotówkowe Kościński" - poszukaj w wideo jakieś wypowiedzi... z resztą wcześniej POPiSowy jan vincent z brytyjskim obywatelstwem też nie wydaje się być Polakiem.
Choć mamy coś w głowie, to do gadania niewiele. Polacy to mają, ale nowotwory.
04 czerwiec 2020 : 11:02 Malwina | Zgłoś
+6 Przekop
To teraz juz wiem, po co robia przekop Mierzei. Za rok wplynie juz do Elblaga( ha, ha, ha), a stad juz przeciez rzut beretka do Warszawy. Bedzie sie mial prezes czym grzac...
22 kwiecień 2020 : 23:23 Marek Canadol | Zgłoś
0 Jesteśmy wyłącznym importerem węgla kolumbijskiego do Polski.
Węgiel i logistyka dostaw | PGE Paliwa sp. z o.o.


SORTYMENTY DROBNE, ŚREDNIE I GRUBE
Jesteśmy wyłącznym importerem węgla kolumbijskiego do Polski. Znając specyfikę i wysokie wymagania klientów pod względem jakościowym przerabianego węgla, gwarantujemy logistykę na najwyższym poziomie minimalizując przy tym wszelkie defekty wpływające na atrakcyjność produktu. Każde zamówienie jest indywidualnie przygotowywane zgodnie z wymaganiami klienta.
23 kwiecień 2020 : 13:03 PGE PALIWA | Zgłoś
+1 Czy rzeczywiście był największy?
W marcu w porcie w Gdańsku cumował kontenerowiec MSC Ambra. Jego długość to 400 m a nośność 197 500 DWT.
24 kwiecień 2020 : 10:59 Artmed | Zgłoś
+1 Wróć proszę do tytułu artykułu - nie o kontenerowcach jest ten rekord.
Agia Trias - największy dotąd masowiec obsługiwany w polskich portach.
04 czerwiec 2020 : 11:04 Malwina | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter